Möjligheten att få exponering i media kan få stora positiva konsekvenser för ditt varumärke. Du kanske ska intervjuas i en nationell eller lokal tv-kanal eller vara värd för en livesändning i sociala medier? Oavsett vilket skadar det inte att ha lite medieträning i bagaget. Detta för att du ska göra dig så bra som möjligt framför kameran och verkligen nå ut med ditt budskap.
Men det kan kännas främmande och skrämmande att intervjuas om du inte är van vid detta. Detta gäller i synnerhet när det är du som ställs i rampljuset och ska föra talan för hela ditt företag. Det är lätt hänt att du drabbas av ångest och inte är så förberedd som du borde vara. Resultatet blir ofta att du framstår som stel eller oprofessionell. I slutändan kan detta vara skadligt för såväl ditt personliga varumärke och rykte som för ditt företags dito.
Som tur är kan du förbereda dig för intervjuer med hjälp av medieträning. Genom att låta dig mediatränas kan du göra bättre intervjuer och framföra ditt budskap på bästa sätt. Nedan delar vi också med oss av några tips som kan hjälpa dig på traven!
Tips som kan hjälpa dig i din medieträning
Följ gärna dessa råd om du vill lyckas väl i din kommande intervju!
- Var förberedd. Innan du låter dig intervjuas bör du förbereda dig för intervjun. Ta fram några nyckelfraser som du kan använda dig av. Se också till att anlita ett proffs på medieträning som kan göra dig förberedd för att intervjuas.
- Gör rätt och minimera misstagen. Småprata gärna lite med intervjuaren innan intervjun börjar. Tänk dock på att du kan komma att citeras även för de saker som sägs utanför inspelningen. Försök att vara avslappnad i kroppen innan du sätter dig ner. Undvik att använda teknisk jargong och spekulera inte om du känner dig osäker. Titta inte direkt in i kameran utan ha istället en naturlig ögonkontakt med intervjuaren.
- Behåll kontrollen över konversationen. Det är viktigt att du sätter dig i “förarsätet” och styr diskussionen istället för att låta dig styras. Se till så att intervjuaren håller sig till ämnet och att du når fram med ditt budskap. Om du får flera frågor på en gång bör du försöka bryta upp dessa och besvara dem en åt gången.