Idag är teknologin tagit över vår vardag. I varje del av vårt liv använder vi teknologi, utan att ens tänka på det. Men att förstå sig på teknologi kan vara svårt, man vill ju inte testa sig fram och råka förstöra något. Som tur är finns det personer som har utbildat sig inom IT och kan hjälpa dig. Vart du får den hjälpen och hur det går till berättar vi om i den här texten.
IT-support
Hjälp med IT brukar kallas IT-support. Det kan vara alla möjliga problem som måste lösas: Du råkade spilla vatten på datorn, en knapp fungerar inte, du har fått ett virus eller råkat radera en viktig fil. Hos IT-support kan du både få råd hur du ska göra och praktisk hjälp där de tittar på datorn och försöker laga den. Det beror på problemet om du behöver mekanisk hjälp eller om det är ett knapptryck på datorn som du själv kan göra. Råden som ges brukar vara tydliga så att du kan utföra dem själva utan problem samtidigt som du har en människa i telefon eller på chat. IT-supporten har utvecklats för att kunna hjälpa privatpersoner med datorn till exempel.
Vart ska man leta efter hjälp för datorn som privatperson?
Vart får du denna hjälp då? Det finns flera olika ställen du kan vända dig till. Det första du borde göra är att titta om du har en garanti på datorn där du köpte den. Om du har det, gå till den affären. De är skyldiga att ge dig hjälp antingen genom råd eller att laga datorn utan någon kostnad. Om problemet dock är någonting som inte har något att göra med datorns programvara, till exempel ett virus kan du inte använda dig av garantin. Här finns det virus-experter du kan vända dig till som hjälper dig i processen. De finns i generella support-företag, det vill säga företag som inte tillhör något datormärke, utan kan lite allt möjligt och generell IT-support. De vet hur man räddar en raderad hårddisk och tar hand om virus.
Ett annat tips är att kontakta företaget som producerat din dator. De borde ha koll på programvaran och vissa problem kan vara specifika för märket eller lösningsvägen är specifik för märket.
Hjälp med din dator om du är privatperson kan du få via telefon och chat på hemsidor. Om du dock behöver mer direkt hjälp och inte vill göra saker själv kan du gå till reala IT-support- företag som har lokaler och IT-experter som hjälper dig där.