Jämför hundförsäkring – så gör du

Det är viktigt att ha en bra försäkring för sin fyrbente vän – en olycka kan drabba alla och precis som människor så kan hundar bli akut sjuka. Veterinärvård är ofta kostsamt och utan försäkring kan det helt enkelt vara svårt att ha råd med kostnaderna. Nedan följer några tips och råd kring hur du jämför hundförsäkring och vad som är viktigt att tänka på.

Se över utbudet

Ett första steg när du jämför hundförsäkring är att se hur utbudet ser ut. Det finns många försäkringsbolag på marknaden och många av dom försäkrar även hundar. Välj ut några, gärna minst 4–5, som verkar intressanta och jämför sedan dessa mot varandra.

Vad ingår i olika försäkringar?

En av dom viktigaste sakerna att kolla närmare på när du jämför hundförsäkring är vad som ingår – och inte. Dom flesta försäkringarna för hund täcker veterinärvårdskostnader men beloppet kan däremot skilja sig. Veterinärvårskostnader avser dom kostnader som uppstår vid ett veterinärbesök och en försäkring kan täcka kostnader för till exempel utredningar, operationer och andra behandlingar av sjukdomar och skador. Utöver veterinärvårdskostnader kan det vara bra att fundera på om hunden behöver en försäkring där även följande punkter ingår:

  • Reseförsäkring
  • Avelstillägg
  • Livförsäkring
  • Tandvård

Hur mycket kostar det?

När du jämför hundförsäkring kan det vara klokt att även kolla närmare på priserna. Likvärdiga försäkringar kan skilja sig med flera hundra kronor i månaden och även kostnad för självrisk kan variera. Det är dock vanligt att just självrisken ligger mellan 1500 – 2000 kronor men det finns även något som kallas för rörlig självrisk – vilket innebär att den avgörs till följd av kostnaden för veterinärbesöket.

Vid val av hundförsäkring bör du dock inte stirra dig blind på just priset, utan snarare på vad du får och inte får. I dom billigare varianterna ingår i regel inte lika mycket som i dom som är lite dyrare så det viktigaste är att kolla på vad som ingår.

Jämför hundförsäkring snabbt och enkelt

När du jämför hundförsäkring går det att göra enligt ovan – att leta rätt på information från olika bolag på egen hand. Det finns dock snabbare och enklare sätt och det är att leta upp en sida som listar och jämför olika hundförsäkringar. Där finns en tydlig överblick över kostnader, veterinärvårdsbelopp och annat som kan vara bra att veta.

Coworking spaces för företag i Stockholm

Att arbeta på ett coworking-kontor är en väldigt praktisk lösning för många, och det finns flera goda skäl till det. Till att börja med innebär delade kontorslokaler att man får tillgång till mer utrymmen än vad som hade funnits i en lokal avsedd för ett enda företag. Eftersom det totalt sett är många människor som arbetar i lokalen blir det naturligt att ha tjänster som reception, kafeteria och parkering gemensamt. Ett mindre företag hade kanske inte ens haft dessa tjänster tillgängliga. För ett företag i Stockholm kan coworking spaces vara ett mycket attraktivt sätt att ha kontor.

Få en central adress och bra kommunikationer

Ofta kan det vara både dyrt och svårt att få kontorsplats på en bra adress i en storstad, men coworking spaces finns i regel på attraktiva platser där många människor rör sig. Att finnas nära sina kunder och samarbetspartners skattas ofta högt av företagare, då det gör alla kontakter betydligt enklare. Eftersom coworking-kontoren ligger strategiskt är det också lätt att ta sig till och från arbetsplatsen, vilket många stressade nutidsmänniskor värderar högt.

Tre saker att känna till om coworking spaces

  • Konceptet coworking är relativt nytt och kommer från USA. Det lanserades i mitten på 00-talet, och till en början var det mest tech-bolag som använde coworking. Idag har det spridit sig över hela världen, men det är fortfarande mest inom branscher som teknologi och finans som det har gjort genomslag. Det ökar dock i flera branscher, som t.ex. inom den kreativa sektorn.
  • Fördelarna med coworking är att man kan minska på kostnaderna för kontorslokaler, alternativt få en mycket bättre placering för samma pris. Man får en uppsjö nya kollegor och kontakter på arbetsplatsen, och det sparar dessutom på naturens resurser eftersom fler människor delar på utrymme, el och uppvärmning.
  • Nackdelar som kan uppstå med coworking är att det blir distraherande med ökad mängd människor på kontoret. Manhar inte tillgång till alla lokaler hela tiden utan behöver boka i förväg om man t.ex. ska använda mötesrum eller liknande. Det kan också upplevas förvirrande för besökare när flera bolag delar på en och samma adress.

Jobba flexibelt och tryggt som bemanningssjuksköterska

Som bemanningssjuksköterska arbetar man som konsult i stället för att vara anställd av landsting eller kommun. Som sjuksköterska är man en otroligt viktig del av vården och att jobba som hyrsjuksköterska ges man möjligheten att utvecklas inom sin karriär och bransch. Du skapar möjligheten för större variation, jobba under flexibla timmar och samtidigt utvecklas med intressanta uppdrag.

Skapa karriär som bemanningssjuksköterska

Vill du kunna själv bestämma över dina arbetstider och kunna välja hur mycket du vill jobba? Då kan en karriär som konsultsjuksköterska vara intressant för dig. När du jobbar som konsult har du flexibilitet att välja vilka uppdrag du vill ta dig an och hitta en balans mellan ditt arbetsliv och privatliv. Du kan exempelvis arbeta mer intensivt en viss period och sedan ta ledig för att resa eller lägga mer tid på andra intressen. Du har möjlighet att jobba i hela Norden inklusive Norge och jobba för en konkurrenskraftig lön. Bemanning sjuksköterskor behöver inte välja mellan frihet och trygghet utan kan skapa en lönsam karriär som ger båda delar.

Trygghet inom bemanningsföretag

Det är viktigt att uppleva att man har trygghet hos sin arbetsgivare och i sin yrkesroll. När du jobbar som sjuksköterska för ett bemanningsföretag kan du känna dig trygg i att du erbjuds försäkring, tjänstepension och kollektivavtal. Om du väljer att resa mycket för dina uppdrag erbjuds också ofta ersättning för både boende och resa. Med den flexibilitet som erbjuds passar bemanningssjuksköterska perfekt som extra jobb om du redan har en fast anställning. Att jobba som bemanningssjuksköterska kan också passa dig som student så du själv kan prioritera hur mycket du vill jobba.

Fördelar med att jobba som konsult

  • Styr ditt eget schema och tider
  • Jobba i hela Norden
  • Möjlighet för 50–100% högre lön
  • Mer tid till patienter och mindre administration
  • Kollektivavtal, försäkring och pensionslösningar

Med den bästa matkassen slipper du beslutsångesten

Idag går det knappt att sätta på tv:n eller bläddra igenom en tidning utan att se reklam för färdiga matkassar. Och om du någonsin har googlat på bästa matkassen eller andra sökord kommer du även få se reklam för dessa i dina sociala medier. Men är dessa kassar värda sitt pris? Här kikar vi närmare på fördelarna med att köpa färdiga matkassar och tipsar också om specifika leverantörer!

Fördelarna med att köpa färdiga matkassar

Det finns flera olika skäl till att många svenskar väljer att köpa färdiga matkassar. Dessa är några exempel på fördelar med att göra detta:

  • Förenklat beslutsfattande. För många är det största hindret med att handla och laga mat själva planeringen. Det finns helt enkelt ett överflöd av valmöjligheter. I moderna livsmedelsbutiker kan du köpa i princip vilka livsmedel som helst. Så om du har svårt för att fatta beslut i vardagen kan det hela kännas överväldigande. Genom att istället köpa en färdig matkasse slipper du denna beslutsångest.
  • Minskat matsvinn. En annan fördela är att den färdiga kassen med livsmedel är den bästa matkassen du kan köpa sett ur en miljösynpunkt. I matkassen finns nämligen bara de livsmedel som behövs för att tillaga de olika rätterna och endast i den kvantitet som krävs. Det gör att du slipper få en massa ingredienser över eller andra former av matsvinn som varken är bra för miljön eller för plånboken.
  • Mer näringsrik mat. De måltider som du får ingredienser till är generellt sett mer hälsosamma än snabbmat. Så om du i vanliga fall drar dig för att laga mat och istället plockar upp något färdigt att äta är maten mer näringsrik. Dessutom har måltiderna i regel ett balanserat näringsinnehåll. Så om du har svårt att få i dig vissa grönsaker eller andra livsmedel kan du förenkla för dig genom att köpa en färdig matkasse.

Flera varumärken slåss om att leverera den bästa matkassen

Det finns idag flera olika leverantörer som konkurrerar om titeln bästa matkassen. Några exempel på dessa är:

  • HelloFresh
  • MatHem.se
  • Mat.se
  • Hemköp
  • Middagsfrid
  • Matsmart
  • Linas Matkasse
  • Ecoviva
  • Matkomfort
  • Simple Feast
  • GI-boxen

Om du känner dig osäker på vilken du ska välja kan du testa några olika eller börja med att läsa på om de olika kassarna.

Medieträning gör dig bättre på att intervjuas

Möjligheten att få exponering i media kan få stora positiva konsekvenser för ditt varumärke. Du kanske ska intervjuas i en nationell eller lokal tv-kanal eller vara värd för en livesändning i sociala medier? Oavsett vilket skadar det inte att ha lite medieträning i bagaget. Detta för att du ska göra dig så bra som möjligt framför kameran och verkligen nå ut med ditt budskap.

Men det kan kännas främmande och skrämmande att intervjuas om du inte är van vid detta. Detta gäller i synnerhet när det är du som ställs i rampljuset och ska föra talan för hela ditt företag. Det är lätt hänt att du drabbas av ångest och inte är så förberedd som du borde vara. Resultatet blir ofta att du framstår som stel eller oprofessionell. I slutändan kan detta vara skadligt för såväl ditt personliga varumärke och rykte som för ditt företags dito.

Som tur är kan du förbereda dig för intervjuer med hjälp av medieträning. Genom att låta dig mediatränas kan du göra bättre intervjuer och framföra ditt budskap på bästa sätt. Nedan delar vi också med oss av några tips som kan hjälpa dig på traven!

Tips som kan hjälpa dig i din medieträning

Följ gärna dessa råd om du vill lyckas väl i din kommande intervju!

  • Var förberedd. Innan du låter dig intervjuas bör du förbereda dig för intervjun. Ta fram några nyckelfraser som du kan använda dig av. Se också till att anlita ett proffs på medieträning som kan göra dig förberedd för att intervjuas.
  • Gör rätt och minimera misstagen. Småprata gärna lite med intervjuaren innan intervjun börjar. Tänk dock på att du kan komma att citeras även för de saker som sägs utanför inspelningen. Försök att vara avslappnad i kroppen innan du sätter dig ner. Undvik att använda teknisk jargong och spekulera inte om du känner dig osäker. Titta inte direkt in i kameran utan ha istället en naturlig ögonkontakt med intervjuaren.
  • Behåll kontrollen över konversationen. Det är viktigt att du sätter dig i “förarsätet” och styr diskussionen istället för att låta dig styras. Se till så att intervjuaren håller sig till ämnet och att du når fram med ditt budskap. Om du får flera frågor på en gång bör du försöka bryta upp dessa och besvara dem en åt gången.

Distansutbildning – ett flexibelt alternativ

En distansutbildning har många fördelar gentemot traditionella utbildningsformer. Till exempel ger en distansbaserad utbildning såväl lärare som studenter mer flexibilitet. De bägge parterna kan bland annat anpassa sitt schema utifrån sitt eget livspussel och sin agenda. Därför kan denna utbildningsform vara utmärkt för den som vill skapa en bättre balans mellan arbete och studier. Du kan nämligen fortsätta att jobba samtidigt som du utbildar dig. Genom att gå en distansutbildning får du dessutom möjlighet att finslipa din förmåga till effektiv tidshantering. Detta gör det än enklare att finna en bra balans mellan arbete, fritid och utbildning. Och då du som student och din(a) lärare sitter i samma båt får bägge parter mer ansvar under frihet och en ökad flexibilitet.

Det finns även ett brett urval av distansbaserade utbildningar att välja mellan. Internet är som bekant närmast oändligt i sin omfattning och sina möjligheter. Det är därför inte särskilt förvånande att det finns ett vitt och brett urval av distansutbildningar för dig att välja mellan. Det gör också att det finns något som passar alla studenter.

Du kan till exempel välja att utbilda dig inom:

  • Arbetsmiljö
  • Ekonomi
  • Försäljning
  • Juridik
  • Kommunikation
  • LEAN och förbättringsarbete
  • Miljö- och hållbarhetsarbete
  • Språk
  • Vård och omsorg

En distansutbildning har fler fördelar än enbart flexibiliteten

Ovan har vi fokuserat på en av de främsta fördelarna med att gå en distansutbildning, nämligen den stora flexibiliteten och friheten. Men detta är trots allt bara en av de många fördelar som en distansbaserad utbildning för med sig. Till exempel är denna typ av digitala utbildningar med tillgängliga och åtkomliga för en större skara studenter.

Som student behöver du inte resa från en plats till en annan för att kunna utbilda dig. Detta gör att du inte bara sparar tid utan det är även kostnadssparande för dig. Och de pengar som du sparar på att gå en distansutbildning istället för en traditionell utbildning kan du såklart lägga på annat. Allt du behöver för att få tillgång till det digitala klassrummet är en internetuppkoppling. Du kan därmed själv välja vilken plats som du vill utbilda dig från!

Att jobba som interim CTO

Interim CTO kan vara ett påfrestande arbete. Det gäller att man kliva in i nya projekt och anpassa sig till befintliga rutiner – men samtidigt sätta sin egen prägel på hur arbetet utförs.

Vissa menar att det är som att plugga – du blir aldrig fullärd

Interimsbyrån Brightmill har publicerat en intervju med en av deras konsulter, Håkan, på sin hemsida. Enligt honom är det lite som att plugga att vara interim CTO – man blir aldrig helt klar i sitt lärande. I intervjun tar man upp att många skulle tro att den viktigaste egenskapen hos en CTO är att hänga med på den tekniska utvecklingen.

Med tanke på alla innovationer är det här dock inte det lättaste att göra. Håkan menar att man bör hitta fokusområden och avgränsa sig – och inse att man inte kan vara den bästa på allting som sker inom tekniken.

Insikt i agila arbetsmetoder

Något annat som Håkan menar är viktigt är att ha god förståelse för agila arbetsmetoder. Man behöver vara beredd på att saker och ting förändras med kort varsel, och man har därför stor nytta av att vara snabb på fötterna. Han förespråkar också agila arbetsmetoder med andra fördelar i åtanke – till exempel att det generellt servar bolagen på ett mer effektivt vis.

Samtidigt påpekar han att många använder sig av termen agila arbetsmetoder utan att egentligen ha förståelse för hur det bör implementeras i praktiken. Att implementera kan faktiskt vara ett väldigt omfattande projekt, berättar han.

Viktigt med förmåga att ta folk som interim CTO

Att kunna hantera människor är en förutsättning för att ha en god karriär som interim CTO. Med god kommunikation mellan medarbetare och olika avdelningar får man en bättre förståelse för hur en organisation är uppbyggd, vilket i sin tur är en förutsättning för att skapa en gemensam förståelse över vad man det är man bygger tillsammans.

Samtidigt säger Håkan att man måste vara lyhörd och anpassningsbar – men fortsatt med modet att ta ledningen. Att ta lärdom av andra gör det lättare att utföra jobbet som interim CTO, något som i sin tur gynnar hela organisationen.

Förmågan att hantera folk är generellt en viktig egenskap för en ledare, oavsett organisation. För en interim CTO är det kanske ännu viktigare i praktiken, eftersom man träffar särskilt många nya människor – och ska lära känna dem man arbetar med.

Några av Håkans insikter:

  • Viktigt med people skills
  • Man blir aldrig fullärd
  • Man kan inte vara bäst på allt.

Låna till företag: Så fungerar det

Låna till företag: Så fungerar det

Att du är i behov av att låna pengar till företag kan ha olika bakomliggande anledningar. Dessa kan också skilja sig åt beroende på i vilket stadie som företaget befinner sig i. Om det till exempel är ett nystartat företag kan behovet vara att öka likviditeten medan det i ett äldre företag kan vara ett behov av att nyanställa eller göra en större investering. Men för att låna till företag är det några saker du behöver tänka på.

Genom att använda dig av en jämförelsetjänst för företagslån kan du både spara tid och ha möjlighet till bättre villkor. Du kan även finna det lån som passar just dig och ditt företag. Innan du faktiskt ansöker om lånet bör du ha koll på vad lånet ska avse, vilken lånesumma du är i behov av och vilken återbetalningstid du har tänkt. Detta så att du inte riskerar att inte kunna betala tillbaka lånet.

Det är också av vikt att undersöka vilka kostnader som ska betalas i och med lånet – är det till exempel fast ränta, dyr uppläggningsavgift eller hög ränta? Vanligtvis sätts räntan individuellt och beror på företagets kreditvärdighet och ekonomiska förutsättningar för att kunna återbetala lånet.

Krav för att låna till företag

Långivare ställer olika krav på dig och ditt företag för att de ska kunna låna ut pengar. De mest förekommande kraven specificeras nedan:

  • Krav på säkerhet: kan till exempel vara personlig borgen eller företagets tillgångar
  • Krav på en sund affärsplan
  • Krav på en realistisk budget och prognos för framtida resultat
  • Krav på bokslut och balansräkning om du har ett etablerat företag
  • Krav på kreditupplysning (enligt lag). Generellt kan man säga att personliga betalningsanmärkningar, om företagets har en oförmåga att betala fakturor i tid och liknande faktorer har en negativ inverkan på att få låna till företag

De flesta långivare har som sagt grundkrav som du och företaget behöver uppfylla för att kunna låna pengar, oavsett anledning till lånet. Det är dock i stort sett alltid både kostnadsfritt och icke bindande att jämföra och ansöka om ett företagslån. Många långivare kan också erbjuda rådgivning och göra upp en individuell planering som passar just ditt företag bäst utifrån era förutsättningar och behov.

Så skyddar kamerabevakning personal och egendom

Så skyddar kamerabevakning personal och egendom

Kamerabevakning används av allt från mindre butiker till stora industrier. Målet är alltid att skapa en större säkerhet på arbetsplatsen. Däremot varierar det vilken inriktning på säkerhet som efterfrågas. Det finns nämligen flera olika säkerhetsaspekter med kamerabevakning.

Ett av Sveriges största larmbolag listar följande fördelar:

Motverkar svinn

Alla företag har ett visst svinn. Däremot varierar kraftigt mellan olika företag och branscher. Enligt statistik försvann exempelvis 12 miljarder i svinn inom detaljhandeln under 2016. Det finns alltså mycket stora summor att spara på att pressa ner svinnet. Av denna summa beräknas ca 2 miljarder vara så kallat internt svinn – dvs. det är anställda eller ägare av företaget som legat bakom förlusten.

Med kamerabevakning kan svinnet minska. Främst handlar det alltså om externt svinn men bevakning kommer självklart även påverka det interna svinnet.

Enkelt spårbart via ny teknik

Om något har försvunnit – hur kan detta då spåras? Behöver någon person sitta och gå igenom allt material som samlats in via den kamerabevakning som sker? Nej, nu för tiden används smarta digitala lösningar hos de mer avancerade systemen.

Det går att markera ett objekt på filmen varpå datorn sedan söker upp nästa sekvens där detta objekt inte längre ligger på exakt samma position. Det blir därmed extremt lätt att söka upp det tillfälle då en stöld har uppstått.

Kamerabevakning för att förhindra inbrott

Det finns flera studier som påvisar att risken för inbrott och skadegörelse minskar med kamerabevakning. Detta utifrån att de som utför dessa brott inser att larmbolaget kommer agera när larmet går samt att de lättare kan identifieras och fällas. Men statistiken visar även att det är skillnad mellan olika brott. Vissa påverkas kraftigt av bevakning – andra inte.

BRÅ har genomfört en stor studie som påvisar att kamerabevakning ger allra störst positiv påverkan vid:

  • Brott mot fordon
  • Egendomsbrott
  • Narkotikabrott

Detta kan eventuellt bero på att det är relativt lätt att byta plats för brottet. De som vill stjäla en bil går till annan parkering och liknande resonemang kan nämnas om egendomsbrott. De som köper/säljer narkotika kan även de lätt byta plats.

BRÅ påpekar att sämre resultat ges vid:

  • Våldsbrott
  • Ordningsstörande brott

Detta är brott som mycket ofta kan kopplas till alkohol och droger. Eventuellt är det även orsaken till att personerna inte påverkas att vara försiktigare på grund av att det finns kamerabevakning i närheten.

RECO kan rekommendera rätt flyttfirma

Att boka en flyttfirma vid flytten har sedan något år blivit betydligt vanligare. Orsaken är främst att de tjänster dessa företag erbjuder nu omfattas av rutavdraget. På detta sätt blir kostnaden 50 % lägre. Men vilken flyttfirma ska väljas? En väg till rätt val är att kontrollera vilka som rekommenderas på RECO.

Rekommenderat företag – Stark fördel

RECO ger årligen ut omdömet ”Rekommenderat företag” till några av de företag som är anslutna till deras tjänst. För att få detta omdöme krävs att företaget har fått ett högt genomsnittligt omdöme i de lämnade recensionerna samt att de mottagit en viss mängd omdömen varje år. Därmed kan inte ett företag med enbart 5 recensioner bli ”Rekommenderat Företag”.

De som får denna utmärkelse kan därmed använda det som konkurrensfördel och nämna detta på sin hemsida. De som besöker sidan kan se att denna flyttfirma inte bara verksam under många år utan även fått mycket goda omdömen. Det finns exempelvis en flyttfirma i sydvästra Sverige som blivit ”Rekommenderat Företag” under 6 år i rad.

Ge feedback till din flyttfirma – utan motkrav

Flera flyttfirmor köper tjänsten från RECO att automatisk inhämtning av omdömen sker. En kund kan exempelvis få ett mail som tackar för att företaget anlitats och önskemål om att omdöme ska lämnas. Det är däremot helt frivilligt att ge omdöme. Det är även möjligt att lämna in omdöme även om man inte varit kund. Det kan vara bemötande eller andra saker som påverkar en person att vilja skriva sin åsikt.

Hitta rätt via RECO

  • Gå till Reco.se
  • Fyll i ”Flyttfirma” i första sökfältet
  • Skriv i andra sökfältet i vilken stad som hjälpen önskas
  • Klicka på Sök

Sker en sökning efter företag i Borås kommer därmed ca 12 företag listas av söktjänsten. Bland dessa kommer ”Rekommenderade företag” att presenteras högst upp. Detta eftersom de har så gott omdöme att tjänsten anser att dessa bör premieras. Varje företag presenteras även med ett sammanlagt betyg mellan 1 – 5 vilket alltså är ett genomsnittligt betyg på de omdömen som kunder har gett. Bakom varje betyg visas även hur många recensioner som finns. Är det exempelvis över 1000 recensioner och ett betyg på 4 – 5 är det därmed ett mycket trovärdigt företag. På detta sätt kan RECO användas både av personer som söker hjälp och de som erbjuder hjälp vid flytt.

En etablerad och känd flyttfirma är https://www.kvalitetsflytt.se/.