Därför ska du utbilda ditt ledarskap

I princip vem som helst kan vara en ledare om man bara har dom rätta verktygen, och genom att utbilda ditt ledarskap är också chansen stor att du skapar större framgång inom den verksamhet du arbetar. Det finns flertalet utbildningar som riktar sig till den som vill utvecklas på området och det för många fördelar med sig, både för dig som person och för hela ditt lag.

Utvecklas som människa

Genom att utbilda ditt ledarskap kommer du förmodligen även att utvecklas som människa på flera olika plan. Du får en tydlig bild över vilka som är dina starka och svaga sidor, hur du ska använda dessa på bästa sätt, samt hur du kan vara rakryggad men ändå tillmötesgående på samma gång. Du får möjlighet att förbättra dina svagheter för att istället kunna använda dom till något bra, och insikterna om dig själv kommer att stärkas.

Få ett starkare lag

Med en stark ledare kommer också ett starkt lag. Att vara chef eller ledare inom en verksamhet är inte alltid det lättaste eftersom många olika viljor ska komma överens och samsas. Att utbilda ditt ledarskap kommer ge positiv effekt både på dig själv men också på gruppen du arbetar med, för att tillsammans nå den framgång som eftersträvas. Du blir tydlig i din kommunikation och får hjälp att utveckla din egen ledarstil.

Klara av konflikter

Att konflikter uppstår då och då är nästintill oundvikligt och det är därför viktigt att veta hur man ska hantera dessa. Som ledare behöver man kunna hantera konflikter mellan sig själv och andra, men även när medarbetare kommer i konflikt med varandra. Genom att utveckla ditt ledarskap får du bra verktyg för konflikthantering där du får lära dig hur man reder ut oklarheter på ett pedagogiskt vis.

Hur gör man?

Vill du utbilda ditt ledarskap finns det massvis med kurser att gå, både för nuvarande och blivande ledare. Den här typen av utbildningar finns i hela landet men det finns också möjlighet att läsa onlinebaserade kurser för den som föredrar det. Det finns kurser både med kortare upplägg på ett par dagar och dom som varar i flera veckor. Vilken man ska välja beror såklart på vad man är ute efter, och ett bra tips är att söka på nätet efter något som känns passande för just din situation.

Bevilja pengar utan inkomst

Samtliga banker måste göra en kreditbedömning innan de beviljar ett lån. Detta för att säkerställa sig att låntagaren ska kunna återbetala lånet. I låneansökan anger du vilken inkomst du har och om du anger att du inte har någon inkomst alls bör inte kreditgivaren heller ge ett lån.

Visa upp inkomstbevis

På en kreditupplysning framgår föregående års deklarerade inkomst. Om du inte hade någon inkomst då kommer detta alltså framgå när banken gör en kreditbedömning. Därmed kan banken tro att du försöker låna pengar utan inkomst vilket innebär att du inte har någon inkomst att betala lånet med. Men samtidigt kan ju mycket hänt på ett år. Du kan fått ett nytt jobb och högre lön. Kanske har du en mycket god betalningsförmåga. För att bevisa detta kan du ha med dig lönespecifikationer och bankutdrag när du pratar med banken. Visa även anställningsbevis eller annat som påvisar att du har en anställning.

Går att låna med bidrag

Kom ihåg att inkomst inte måste vara pengar som betalas ut i lön. Det kan lika gärna vara A-kassa eller andra bidrag. Eftersom den totala inkomsten i dessa fall blir låg är det framförallt så kallade snabblån som kan tecknas. Här är beloppen små och kraven låga. Men samtidigt är dessa lån betydligt dyrare än andra låneformer.

Lån med medsökande

Andra alternativet att låna pengar utan inkomst är att ha en medsökande till lånet. Det är därmed en person som åtar sig att kunna betala tillbaka hela lånet. Om du exempelvis inte har någon inkomst men har stort kapital låst i aktier och andra värdepapper kan det vara svårt att få låna pengar. Detta eftersom banken primärt tittar på inkomsten för att avgöra personens kommande betalningsförmåga. Men en vän kan i detta fall ställa upp som medsökande eftersom vännen vet att du har tillgång till kapital som i värsta fall kan säljas om du inte kan betala lånet. På så vis är vännen säker på att lånet kommer att betalas så att inte hela skulden hamnar på honom eller henne. Som medlåntagare åtar man sig nämligen att betala hela skulden i det fall som huvudlåntagaren inte betalar den. Går det att låna utan pengar utan inkomst? Både ja och nej. Det beror även på andra ekonomiska förutsättningar.

Flyttstädning var mest eftertraktade rut-tjänsten 2018

Antalet personer som väljer att köpa så kallade RUT-tjänster ökar varje år. Den tjänst som efterfrågades mest under 2018 var flyttstädning. I alla fall om man utgår från de förfrågningar som en av de större offerttjänsterna fick under detta år. Delvis kan detta även spegla de stora prisskillnader som finns på tjänsten.

I Stockholm finns den kommun i landet som mest använder RUT- och ROTavdrag. Samtidigt kan utvecklingen i Stockholm spegla resterande del av landet. Här har antalet personer som valt köpa rot- och rut-tjänster ökat årligen sedan det infördes. Efter en minskning av ROT-bidraget till 30% har detta minskat något medan Rut fortfarande växer. En orsak kan vara att RUT nu innefattar fler tjänster och att många ser det som en självklar tjänst för att få ihop ett stressat livspussel.

Under 2018 var det totalt ca 966 000 personer som valde att använda RUT-avdraget. Med tanke på att ca 20% av befolkningen inte har möjlighet att använda avdraget blir det en stor andel som använt det. Det resulterade även i en ökning med drygt 8% från året innan.

Flyttstädning i toppen

En stor offerttjänst har sammanställt samtliga förfrågningar från 2018 och kommit fram att flyttstädning är den tjänst som flest vill ha offert på. Högst upp på listan kom just flyttstädning följt efter hemstädning, flytthjälp och fönsterputsning.

Samtidigt finns det undersökningar som påvisar att största andelen RUT-bidrag går till hemstädning och inte flyttstädning. Att det blir två olika resultat kan bero på att offerttjänsten har fokus främst på pris. Kanske är personer som vill beställa flyttstädning mer benägna att jämföra priser och söka billigaste lösningen mot de som vill ha hemstädning där man eventuellt kan vara mer noga med referenser m.m. Samtidigt har man hemstädning under längre period med flyttstädning bara beställs till ett enskilt tillfälle.

Att det lönar sig att jämföra är däremot mycket tydligt. En mindre jämförelse där fem stora städföretag som erbjuder flyttstädning i Stockholm ställdes mot varandra visade att lägsta priset var ca 1800 kr för en bostad på ca 75 kvadrat. Detta medan det dyraste priset var på 3000 kr. Nästan dubbelt så dyrt. Samtidigt är det viktigt att se på vad man får. Med allt större miljömedvetenhet kanske städföretag med tydlig miljöprofil premieras trots att de har högre priser.

Profilprodukter som hjälper dig skapa ett starkare varumärke

Varumärket är en viktig resurs som alla företag behöver vårda och stärka. Det är även ett abstrakt koncept som i princip går ut på att förknippa ett namn eller en symbol med vissa egenskaper. Varumärket forma hur målgruppen och även allmänheten uppfattar företaget. Hur förbättrar du varumärket med hjälp av profilprodukter?

Det är skillnad på gåva och gåva

Tänk på den senaste gången du besökte en mässa. När du gick från monter till monter fick du säkerligen ta del av flera gåvor om du ville. I många fall står de uppställda så att vem som helst kan plocka. Kanske tog du själv ett USB-minne och en fin penna ur en överfull skål. Vad säger detta om gåvan egentligen? I mina ögon förmedlar detta att gåvan är värdelös. I många fall handlar det inte heller om många kronor per gåva.

Varför ska du göra som alla andra? Ett bra tips är att göra det omvända. Kvalitet före kvantitet. Detta är inte alltid tillämpbart men med lite fantasi kan du ge dina kunder värdefulla gåvor som de både använder och tycker om. Självklart ska någon form av tryck finnas med där loggan visas upp på ett snyggt sätt.

Notera att en alltför dyr gåva kan ses som en muta, vilket är olagligt då det ger en snedvriden konkurrens. Däremot kan du lägga lite extra krut på att exempelvis presentera en produkt eller tjänst. Istället för att leverera i en vanlig låda, gör något speciellt utav det. Detta är verkligen inte det traditionella sättet att använda profilprodukter men det är ett sätt som särskiljer sig från andra.
En representationsgåva får ges bort så länge den inte är alltför dyr. Detta innefattar bland annat saker som biobiljetter, chokladaskar och även vinflaskor. En vinflaska kan inte nödvändigtvis profileras på ett enkelt sätt, speciellt om du vill ge bort ett gott vin. Däremot kan du profilera asken eller paketet som används för att ge bort gåvan. Ett enkelt vinställ som är profilerat är både roligt och användbart, speciellt om det ska vara en lite mer personlig gåva. Hitta passande produkter av profilreklam som passar din verksamhet redan idag.

Rekrytering inom teknik? Så blir du bättre på det

Rekrytering inom teknik? Så blir du bättre på det

Rekrytering kan vara svårt. Det handlar om att göra en bedömning från fall till fall – en bedömning som ibland kan vara mycket svår. Ofta handlar det om att göra ett risktagande. Det kan till exempel ske att man premierar en mer oerfaren kandidat med mer lämplig mjuk kompetens, framför en erfaren kandidat där den mjuka kompetensen inte passar företaget lika bra.

Det finns ett antal saker som de flesta kan göra nu för att förbättra sina chanser till framgångsrik rekrytering inom teknik. Här ger vi ett par exempel på sådana saker.

Var öppen för nya verktyg och system

Sannolikheten är stor att de verktyg som du arbetar med just nu kan uppgraderas eller förbättras. Kanske blir du regelbundet kontaktad av säljare som vill presentera ny mjukvara för verksamheten. Det är lätt att bara säga nej – men det kan faktiskt vara värt det att faktiskt överväga erbjudandet i detalj. Att få en provversion av ett nytt verktyg är sannolikt inget som skadar.

Det här är dessutom ett sätt att öka din kompetens. Du håller dig à jour med programvaran som används inom rekrytering, och ökar kunskapen om din bransch. I bästa fall så hittar du något som är bättre än det du använder just nu.

Gör undersökningar

Det är inte alltid man själv kan inse vad som kan förbättras i rekryteringsprocessen. Rekrytering inom teknik kan innebära ganska kompetensintensiva test och frågor. Genom att faktiskt skicka ut undersökningar till kandidaterna så kan du få en god inblick i vad som kan förbättras.

Skriv ned och notera de åsikter som tycks återkomma. Analysera och utvärdera dem, och sätt eventuellt upp en plan med åtgärder för att optimera det som kan optimeras.

En vanlig, givande fråga kan vara:

”På en skala ett till tio, hur sannolikt är det att du rekommenderar en intervju med företaget till en vän”? 

Förse formuläret med ett fält där kandidaterna kan utveckla sina svar.

Spendera tid med avdelningen du rekryterar för

Rekrytering inom teknik kan vara specifikt, och utan att själva arbeta med teknik kan det vara svårt att bedöma sökandens kompetens. Genom att sitta på den avdelning inom teknik som du ska rekrytera för, så kan du få en inblick i hur de arbetar – vilket hjälper dig bedöma kandidaterna.

Hitta hjälp med SEO i Stockholm

Hitta hjälp med SEO i Stockholm

För den som vill bedriva verksamhet nu för tiden är synlighet viktigt. Att ha en hemsida anses ofta som någonting självklart för att man skall kunna nå ut till den marknad man är intresserad av att intressera. När det kommer till synlighet på nätet är det inte bara fråga om SEO. Det gäller även att bestämma hur man vill jobba med utskick, kontakter och sociala medier. Sammantaget är det en ny marknad som utmanar traditionell media på flera sätt. Att hitta företag som erbjuder SEO i Stockholm är inte svårt. Det finns en uppsjö aktörer som alla har sina tjänster för att bidra till synlighet. Generellt finns det vissa faktorer som visat sig ge bättre effekt än andra. Det handlar till exempel om länkar, innehåll, struktur och funktion. Sökmotorerna jobbar med att visa bästa resultaten. För att anses vara bäst inom ett visst område behöver man ta fram en webbplats som är relevant! Hur mycket information man än kan erbjuda, är det viktigt att man kan presentera detta på ett sätt som mottagaren begriper. Om man inte lyckas med detta är det lätt hänt att man tappar ranking.

Detta företag jobbar med SEO i Stockholm. Under åren har de inhämtat kompetens som bidrar i deras arbete.

Rankingfaktorer

Länkar är kärnan i SEO på flera sätt. Att man har många länkar från olika hemsidor är en signal om att hemsidan är relevant för ett visst sökbegrepp. I kombination med bra och tydligt innehåll kan man på detta vis hitta vägen till marknaden och viktiga kunder. Värt att tänka på är att allt arbete inom SEO kräver tid för att nå effekt. Det är inte fråga om åtgärder som görs en gång för att sedan kunna förbises! Har man tiden att satsa på SEO kan man dock få bra och stor trafik under åratal framöver. Naturligtvis krävs dock en större ansträngning än om man köper synlighet där man får betala stort för viss effekt.

Organisk trafik är besök som kommer från sökning på nätet. Det handlar med andra ord inte om att någon klickar på en reklam man betalat för. Skillnaden i kostnad är enorm om man jämför ranking och reklam. Organisk trafik kostar ingenting utöver investeringarna i SEO. Det gör alternativet skalbart på ett annat sätt än reklam där man får betala för varje klick som utförs.

Hur sköter man om sina tandimplantat?

Hur sköter man om sina tandimplantat?

Orsakerna till att man behöver göra ett tandimplantat kan vara många. Vanliga orsaker är långt gången karies som skadat en eller flera tänder, eller att man har lidit fysiska skador i munnen. Tandimplantat är förvisso ett ganska dyrt ingrepp, när man jämför med att sätta in brygga eller protes, som är alternativen. Samtidigt får man dock som regel goda resultat, som håller livet ut. Här kan du läsa om nöjda kunder.

Vissa risker för komplikationer finns, men de är små. Dessutom kan man minimera riskerna på lång sikt själv, genom att sköta om sin munhygien ordentligt. Gör man det, är risken liten för inflammation, som annars ses som den största risken på lång sikt vid insättning av tandimplantat.

Bor du i en större stad som Malmö eller Stockholm till exempel, så har du ett stort urval av kliniker att välja mellan. I Stockholm har du troligtvis bäst utbud. Sedan privatiseringen har du som bor i en storstad säkerligen flera kliniker i ditt närområde, vilket gör att du kan välja och vraka bland de tandläkare som du tycker verkar skickligast och som ger dig bäst bemötande.

Men hur sköter man egentligen om sina tandimplantat, när man väl har fått dem?

Ha en god munhygien

Bland det viktigaste man kan göra är att helt enkelt hålla en god munhygien. Den främsta risken på lång sikt är att området kring ditt tandimplantat kan bli inflammerat. Risken för att så ska ske motverkas genom att till exempel vara noggrann med tandborstningen och att undvika rökning.

Borstning bör noggrant ske på implantatets samtliga sidor samt ned på det omgivande tandköttet. Använd en mjuk borste, som är skonsam mot munnen. Vidare bör du borsta med mellanrumsborstar för att försäkra dig om att matrester inte blir kvar. I värsta fall kan ett bakterieangrepp i tandköttsfickan leda till att käkbenet luckras upp och att ditt tandimplantat med det lossnar. I sådana fall är det läge att boka en tandläkartid, i större städer som till exempel Stockholm finns det flertalet som erbjuder akuttider för dylika ärenden.

Efter att du har gjort behandlingen kommer du att få all information du behöver av din tandläkare.

Presentera broschyrerna på rätt sätt

Som företagare är det viktigt att kunna presentera produktblad och broschyrer på rätt sätt. I butiker handlar det om att möta kundernas behov av efterfrågan på information exakt i köpögonblicket eller för att ge mer information till kommande köpbeslut. Att lägga stor vikt vid utseende och layout är alltså viktig men minst lika viktigt är det att presentera de olika broschyrerna på rätt sätt.

En väg är att ha broschyrställ precis vid den aktuella produkten. Om exempelvis köksgolv ska säljas finns en mängd olika golv att välja på. Det gäller både material, form och färg. Att ha exakt alla golv tillgängliga i butiken är inte möjligt och därmed finns fördelar att istället presentera dem i broschyrer som ”serverar” dessa till kunden via funktionella broschyrställ & broschyrhållare.

Det viktiga är därmed att kunden inte lämnar butiken tomhänt utan får med sig broschyrer och kataloger som ger inspiration och idéer om hur man ska gå vidare. Som företagare får man därmed fråga sig hur dessa presenteras och ges ut till kunden. Det finns exempelvis broschyrhållare som fästes på väggen likt tidningshållare. Dessa har 3 – 5 fack där broschyrerna placeras vilket gör att man ser titel på dem. Det är däremot inte det mest konverterande stället. Det brukar vara något mer tilltalande med broschyrhållare som vinklas något vilket tydligare lyfter fram tidningar och broschyrer och gör dem mer iögonfallande. Utöver det finns broschyrställ som står på en piedestal. Ett litet bord där exempelvis en stor katalog kan ligga öppen. Det brukar välkomna kunderna att stanna till och titta på de olika exemplen som presenteras. Under denna finns ett utrymme där fler kataloger kan placeras och som kunderna sedan kan ta exemplar från.

Tänk på att:

  • Lätt att se och nå
    Använd broschyrställen så att kunderna lätt ser och når de broschyrer och kataloger som ni vill förmedla. De bör därmed exempelvis finnas i närheten av de produkter som katalogerna handlar om.
  • Även vid utgången
    Allt för många kunder glömmer att ta med sig material från butiken innan de går ut. Finns det möjlighet att placera broschyrhållare vid utgången för att därmed påminna dem om att ta med sig?
  • Håll det aktuellt
    Att ha gamla kataloger som gör reklam för förra årets produkter är knappast ett sätt att stärka sitt varumärke. Se till att alltid har uppdaterat material.

Assistansersättning – så fungerar det

För den som har ett funktionshinder eller blir sjuk finns möjlighet att få assistansersättning från försäkringskassan. Ersättningen betalas ut per timme och du väljer själv om pengarna går till dig eller en assistanssamordnare. Ersättningen täcker de kostnader som finns i och med att du behöver stöd och hjälp i vardagen men den största delen går till att betala ut lön till de som är anställda. Låt säga att du behöver assistans och bor i Göteborg – hur går du till väga?

Ansök om ersättning

Om du har ett funktionshinder eller drabbas av en sjukdom som gör att du behöver stöd och hjälp i vardagen kan du ansöka om assistansersättning. Detta gör du hos försäkringskassan som sedan handlägger ditt ärende och fattar ett beslut. Om de har beslutat att du har rätt till assistans finns det två olika former beroende på vad beslutet säger.

Olika behov

För att bli beviljad assistans krävs att du har ett så kallat grundläggande behov. Det kan röra sig om saker som att klara av att klä av och på sig själv, ta hand om sin personliga hygien eller att kommunicera. Försäkringskassan avgör vilket behov av assistans du har och räknar ut hur många timmar i veckan du kan få ersättning för. Om behovet understiger 20 timmar i veckan får du assistans som Göteborg stad och kommun kommer att verkställa.

Om det däremot beslutas att ditt behov av assistans överstiger 20 timmar i veckan är det inte Göteborg stad som verkställer insatserna utan du kan välja fritt bland olika aktörer. Det finns många privata assistansbolag som förmedlar dessa tjänster och när du valt ut ett företag som känns bra för dig kommer de att sköta resten. Du anmäler hos försäkringskassan vilket företag du valt och assistansersättningen kommer betalas ut direkt till dem. Det innebär att företaget anställer personalen som ska jobba hos dig och sedan också betalar ut deras löner. Många andra administrativa arbetsuppgifter förekommer såklart också men det är inget som du själv behöver vara en del av.

En fungerande vardag

Tack vare assistans får du en bra och väl fungerande vardag trots att du kanske inte klarar av att sköta alla delar helt på egen hand. Du får hjälp och stöd av dina personliga assistenter som ser till att alla delar sköts på ett bra sätt, och du behöver inte känna dig begränsad för att du har en sjukdom eller ett funktionshinder.

Köpa badtunna – En guide som hjälper

Köpa badtunna – En guide som hjälper

Ni har bestämt er för att köpa en badtunna – men frågan är nu vilken modell som ska köpas in. Det är framförallt ett par funktioner man bör tänka över för att rätt modell ska väljas, som vanligt bör man även ta pris och kvalitet i åtanke. Välkända varumärken som Hikki där kvalitet och stil styr kostar mer men är på lång sikt en bättre investering när man väljer badtunna.

  • Storlek

Hur många ska kunna bada samtidigt i er badtunna. Fördelen att välja en liten är att vattnet snabbare värms upp och att man därmed kan vara mer spontan. De badtunnor som rymmer 5 – 6 personer kan ta ett par timmar att göra i ordning. Storleken kan även avgöras utifrån var den ska ställas. Vad passar in i bredd och höjd?

  • Tyngd och underlag

Beroende på dess storlek kommer olika stor tyngd att påfresta underlaget. En kubikmeter vatten väger ett ton och därtill kommer tyngden av själva tunnan. Ska den stå direkt på marken kan viss stabilisering först behöva ske. Detta inte minst för att inte badtunnan ska bli sned med tiden.

  • Material

De tre vanligaste materialen på badtunnor är plast, trä och aluminium. De finns även i rostfritt stål. Räknar man med de uppblåsbara enklare varianterna (vilket inte riktigt är en badtunna) finns även modeller av mjukplast/gummi.

Här är det främst en smaksak gällande utseende. Många gånger har de även inslag av andra material. Exempelvis kan en metalltunna ha träkant eller trätunna ha beslag av metall.

Nackdelen med en badtunna av trä är att den alltid måste tömmas efter att man badat klart. Därefter behöver den skrubbas ren. Det finns även en risk för sprängskador om det kommer vatten i tunnan och detta sedan fryser.

Fördelen med rostfritt stål är dess hållbarhet oavsett väder och vind. Däremot är det ett ”stelare” material som inte kan utformas på samma sätt som trä.

Plast är även vanligt men upplevs inte lika exklusivt som exempelvis trä. De kan i vissa fall även vara dyrare men detta beror på vilken slags plast som används.

  • Uppvärmning

I Sverige är det egentligen ingen fråga man behöver ta ställning till. De allra flesta badtunnor värms upp av vedeldning. Men det finns faktiskt alternativ. I flera länder är gasuppvärmda badtunnor vanliga. Detta i länder där gasdistributionen är betydligt mer utbredd än i Sverige. Ett alternativ är även eluppvärmning. Däremot får man räkna med att kostnaden blir ganska hög om ett par kubikmeter vatten ska värmas upp med el. Det är därför som vedeldad tunna är vanligast.