Enkel orderhantering hos Lastbilsstation via WooCommerce

Lastbilsstation är ”din logistikpartner” i Norrland. Företaget utför styckegodstransporter och anlitas av både små och stora företag. De företag som anlitar detta logistikföretag, och har WooCommerce, kan underlätta orderhanteringen via ett unikt plugin från Unifaun.

Så sker kopplingen WooCommerce till Lastbilsstation

Med en orderkoppling WooCommerce och Lastbilsstation skickas all relevant information direkt från webbplatsen till Unifauns logistiksystem. En tjänst som framförallt har sin fördel i enklare och säkrare hantering av denna information.

Att ladda upp samt installera det plugin som skapar automatiskt orderkoppling är enkelt.

  • Logga in på WP. Sker enklast via dindomän.se/wp-admin
  • Gå till Plugin
  • Klicka på Lägg Till
  • Sök ”Woo Pacsoft Unifaun”
  • Ladda hem och installera

Nu är det installerat och klart. Däremot finns ingen koppling mellan logistikordrarna och Unifaun (där Lastbilsstation är inkopplad). Detta sker på följande sätt:

  • Aktivera orderkoppling
    Orderkoppling är en tilläggstjänst hos Unifaun. Företaget måste alltså först ha ett konto hos dem varpå denna tjänst kan aktiveras. När tillägget är aktiverat ges tillgång till en API-nyckel som anges i pluginet till WooCommerce.

  • Automatisk överföring
    Nu går det att välja mellan manuell eller automatisk överföring av logistikordrar mellan WooCommerce och Lastbilsstation. Oavsett så är det informationen som kunden anger på hemsidan som överförs till systemet vilket gör att färdiga logistikordrar är klara att användas.

  • Utskrift
    Det enda som kvarstår nu är att logga in och skriva ut de ordrar som finns tillgängliga.

Godkänt av WordPress.org
Det plugin som används för denna orderkoppling är godkänt av WordPress.org. Det innebär att det är kompatibelt med gällande version av WP samt kan laddas hem via deras egen katalog.

Fördelar med automatisk överföring

  • Automatik sparar tid
    Den största fördelen med överföring av denna information är det sparar administrativ tid. Den information som kunden anger förs över automatiskt och skapar underlag för de logistikordrar som används mot Lastbilsstation. Därmed behöver bara de som driver E-handeln skriva ut ordrarna inför att paketen ska skickas iväg. Kostnaden för denna orderkoppling är 2500 kr som engångsavgift samt 2000 kr per år. Det krävs därmed att enbart ett par timmar sparas i administrativ tid för att det ska bli lönsamt.

  • Minskar risken för manuella fel
    Eftersom det är exakt vad kunden anger på hemsidan som direkt hamnar på logistikordrarna minimeras risken för att adress eller andra uppgifter ändras vid överföring till andra system.

Boka plats på öppen HLR utbildning i Stockholm

Boka plats på öppen HLR utbildning i Stockholm

Ett flertal utbildningsföretag i Stockholm erbjuder HLR utbildning på ”drop-in”. En utbildning som vänder sig till privatpersoner och mindre företag som inte kan skapa en egen grupp på 8 – 10 personer. Hur hittas utbildningarna, vad kostar de och hur lång tid tar de?

Vad är öppen utbildning?

När ett företag vill utbilda sin personal bokas en separat utbildning för just dem. Det är i detta fall vanligt att utbildningsföretaget åker ut till företagets lokaler för att där genomföra allt. För att det ska vara ekonomiskt möjligt krävs det att företaget minst har 10 – 12 personer som ska utbildas vid samma tillfälle.

Mindre företag, och privatpersoner, kan istället välja att utbilda sig på öppen HLR utbildning. Med andra ord ett tillfälle då vem som helst kan boka sin plats.

  • Finns över hela Stockholm
  • Finns inom de flesta utbildningar
  • För mindre företag och privatpersoner

Hur lång tid tar utbildningen?

Det vanligaste är att en HLR utbildning eller L-ABC tar ca 3 timmar. Det innefattar då först en teoretisk genomgång och sedan praktiska övningar. Oavsett vilken utbildning som väljs finns alltid material på plats.

En del erbjuder kombinationer då både HLR och L-ABC kombineras under en dag. Det kan låta smidigt att lära sig det ena på förmiddagen och det andra på eftermiddagen. Men det krävs även att man orkar ha fokus så länge. I annat fall är det bättre att dela upp det på två separata utbildningstillfällen.

Exempel på drop in HLR utbildning i Stockholm

Följande två utbildningar är tagna från ett företag i Stockholm som erbjuder utbildningar i L-ABC, HLR samt andra livräddande åtgärder. Det är enbart ett exempel som visar på innehåll, pris och tid.

  • Barn-HLR

Kursen genomförs med maximalt 16 deltagare per tillfälle för att alla deltagare ska få tillräckligt med tid att få hjälp av de instruktörer som genomför utbildningen. Den är tre timmar lång och vänder sig till personer som jobbar med barn eller exempelvis är engagerade i idrottsföreningar med barnverksamhet. Prisexempel: 700 kr inklusive moms per person

  • HLR-Förskola

Utbildningen vänder sig de som arbetar i förskola dvs. arbetar med spädbarn och barn. I denna grupp får det maximalt vara 10 personer samtidigt och priset är 675 kr per person.

Exempel på ritningar inom konstruktionsritningar

Exempel på ritningar inom konstruktionsritningar

Konstruktionsritningar är ett samlingsnamn (även kallad K-ritningar) som innefattar en rad detaljritningar som används vid nybyggnation eller tillbyggnation. Fyra av de ritningar som hittas inom konstruktionsritningar är Grundplan, Armereringsritningar, Takritningar och Elevationsritning.

Grundplan

Grundplan är en ritning som visar hur grundplattan på byggnaden är konstruerad. Detsamma gäller grundbalkar och eventuell armering. Det är därmed en detaljerad ritning över den grund som fastigheten ska stå på.

Takritningar

Takritningar (takplan) visar exempelvis bärande väggar, avväxlingar samt takbalkar.

Armeringsritningar

Armeringsritningar används på konstruktionsritningar för att visa armeringsstänger, dess typbeteckning samt måtten på dessa. Ritningen innefattar antalet armeringsstänger, dimensionen och hur de ska användas vid konstruktionen. Därmed påvisar dessa vilken hållfasthet som fastigheten förväntas få.

Vilken slags stänger som kommer att användas framgår på konstruktionsritning genom förbestämda symboler. Det finns exempelvis olika symboler för överkantsarmering samt underkantsarmering.

Källa: Byggipedia

Andra ritningar

  • Väggelevationer
  • K-sektioner
  • 3D-vyer över stommen
  • Bjälklagsplan

Vilka ritningar måste vara med?

Söker du bygglov själv är bästa alternativet att kontakta kommunen och fråga vilka ritningar som behöver lämnas in. Många tar däremot hjälp av ett företag som är väl insatta i byggnadstekniska frågor. De kan därmed hjälpa till med ritningar och även hela bygglovsprocessen.

Varför använda konstruktionsritningar?

  1. Ibland krav inför bygglov

Vilka ritningar som behövs vid bygglovsansökan avgörs främst av byggnationens omfattning. Vid större projekt krävs generellt konstruktionsritningar för att handläggarna tydligt ska få en bild av vad som ska byggas och om detta uppfyller gällande byggnadstekniska lagar. Ska däremot en altan byggas brukar det räckas med enklare fasadritningar.

  1. Inför offert på byggprojektet

I det fall en byggnadstekniker har skapat konstruktionsritningar blir det extremt mycket lättare att jämföra offerter från flera olika byggföretag. Byggföretagen får ta del av ritningarna och ser därmed exakt vad som ska byggas, hur mycket material som kommer att behövas och konstruktionen. Därmed kan det enklare ge en exakt offert på arbetet.

  1. För att spara pengar på större projekt

När konstruktionsritningar skapas beräknas först hur stor påfrestning de olika delar av byggnationen kommer utsättas för. Därefter anpassas dimensionerna på allt från regler och armering till skruvar och beslag efter detta. På detta sätt används passande dimensioner istället för att under- eller överdimension ska uppstå. Vid underdimension kan en säkerhetsrisk uppstå och vid för stora dimensioner betalas mer för materialet än vad som är nödvändigt.

Profilprodukter som uppskattas mest bland anställda

Med riktigt fina profilprodukter gör dom flesta anställda gladeligen reklam för det företag dom jobbar åt. Även om det är just profilprodukter, alltså produkter tryckta med reklam, så brukar det vara väldigt uppskattat med sådant som kommer till användning. Att ta emot en fin produkt skapar dessutom ett mervärde för dom anställda – något som alla företagare borde sträva efter!

Profiljackor

Att ge bort jackor till sina anställda är en bra idé, både för att det ofta uppskattas och därmed används, och för att man som företagare då får bra reklam tillbaka. Satsa på en ordentlig vinterjacka eller en lättare softshelljacka, det spelar egentligen ingen större roll. Fleecejackor är också vanliga profilprodukter som brukar komma till användning. Fördelen med en sådan är att dom är lite billigare men också att dom kan komma till användning året runt, till skillnad från en varm och tjock jacka som används främst under vintermånaderna.

Det man ska tänka på om man vill ge bort profiljackor till sina anställda är storleken och placeringen på trycket. Det får gärna vara lite diskret, alltså i mindre storlek, tryckt till exempel på bröstet. På en jacka som är snygg i övrigt kommer det knappt att märkas, utan bara bli en snygg detalj. Ett stort tryck över hela ryggen kanske inte känns lika kul att bära till vardags….

Väskor med reklamtryck

Inte heller här har själva modellen någon större betydelse, en väska är en fin present oavsett om det är en ryggsäck eller en weekendbag. Har man anställda som dessutom reser mycket i jobbet är det här verkligen en av dom profilprodukter som är värda att satsa på, även om det hör till en av dom dyrare. Skickar man ofta iväg sina anställda på just resor kanske det till och med är värt att satsa på en snygg och bra resväska, som rymmer ordentligt med packning.

Gratis reklam på resor gör ju trots allt att varumärket får ännu större spridning, och här gör det inte lika mycket om loggan är lite större och mer synlig.

Andra uppskattade profilprodukter

Rent generellt är dom mest uppskattade profilprodukterna sådant som verkligen kan komma till användning under en lång tid, och som dessutom känns lite lyxiga och fina. Några andra förslag på profilprodukter som brukar uppskattas bland anställda är:

  • Muggar
  • Glas
  • Karaffer
  • Kläder

Starta städföretag i Lidköping – tips och råd

I Lidköping finns redan flertalet städföretag men i en bransch där efterfrågan blir allt större är det sällan några problem att lyckas. För den som funderar på att starta ett städföretag i just Lidköping finns dock några saker som är bra att tänka på. Ett exempel är att det är viktigt att sticka ut från mängden och kanske erbjuda något som andra inte gör. Nedan följer ytterligare bra tips och råd.

Granska utbudet av städföretag i Lidköping

Ett bra första steg för den som vill starta en ny städfirma är att se över hur utbudet ser ut på just den platsen – i det här fallet i Lidköping. Hur många städfirmor finns det, vilka tjänster erbjuder dom, hur stora är företagen och hur ser tillgängligheten ut?

Det här är även ett bra tillfälle att se om städfirmorna saknar något i sitt tjänsteutbud – något som du i så fall kan se till att erbjuda för att sticka ut från övriga. Det kan nämligen vara en avgörande detalj för att locka till sig kunder i en konkurrenskraftig bransch.

Satsa på företagsnamn och bra marknadsföring

Ett bra företagsnamn på den ett städföretag är viktigare än man kan tro. Det är nämligen viktigt att kunderna förstår vad företaget jobbar med. Företagsnamnet bör innehålla ett ord som på något sätt har med städ att göra, och ett tips är att även lägga till stadsnamnet – Lidköping. Det är såklart inget måste men potentiella kunder kommer troligen att söka efter ”Stödföretag i Lidköping” ”Städning Lidköping” och liknande.

Det andra steget för att nå ut till kunderna är bra marknadsföring och här kan det faktiskt vara värt att anlita ett proffs redan från start, speciellt om man tillhör en av dom som inte har stenkoll på hur man bör marknadsföra ett nytt företag. En bra hemsida är till exempel otroligt viktigt, då dom flesta använder internet för att hitta olika typer av företag och tjänster.

Utöver en snygg och lättnavigerad hemsida finns mängder av sätt att marknadsföra sig på – både sådant som kostar en del pengar men också sådant som är helt gratis. En mix av några olika metoder kan bli optimalt.

Några sätt att marknadsföra sig på:

  • Annonsera i den lokala tidningen
  • Skaffa konton på sociala medier
  • Skaffa nya kunder genom erbjudande eller kampanjer

Be vänner och bekanta att sprida ordet!

Outsourcing av kundservice blir vanligare

Kundservice är ett viktigt inslag för många företag och spelar ofta en stor roll för att få nöjda kunder. Det finns en stor poäng att arbeta upp en bra kundservice – men vad är egentligen det? Ja, svaret på det är inte alltid helt enkelt, därför kan det vara värt att anlita proffs för att sköta företagets kundservice. Detta kallas outsourcing kundservice. Outsourcing, eller utkontraktering, tillåter företag att fokusera på det dem är bra på medan ett externt företag kan sköta kundservicen.

Vad är en bra outsourcing kundservice?

Så vad är egentligen en bra outsourcing för kundservice? För att svara på det bör man först svara på vad som är en bra kundservice. Hela poängen med kundservice är att erbjuda en service till kunden som gör att de känner att de kan få svar på frågor och få hjälp med eventuella problem som uppstått i köpet de genomfört. Därför bör kundservicen vara tillmötesgående och besvarande för kunden. Det finns också stor vikt i att ha en snabb respons med tydliga svar på kundens funderingar utan omvägar kring ämnet. Det sparar tid både för kunden och för den som ger kundservice. Utöver detta bör den som arbetar med kundservice vara saklig och använda ett korrekt språk för att skapa en känsla av professionalitet.

Företaget Onlinefactory.asia erbjuder outsourcing kundservice

Onlinefactory.asia är ett företag som erbjuder outsourcad kundservice. Deras huvudkontor ligger i Manila i Filippinerna där man framförallt använder sig av lokalbefolkningen. Företagets främsta område inom kundservice är e-handel och online-verksamhet. Inom företagets ramar erbjuds kundservice på bland andra dessa språk;

  • Svenska
  • Finska
  • Danska
  • Norska
  • Engelska
  • Tyska
  • Spanska
  • Mandarin

Däremot kan företaget även kontaktas för önskan om kundtjänst på andra språk eftersom att företaget har möjlighet att rekrytera personal från andra länder genom olika samarbetspartners. För den som vill anställa företaget kommer en kommunikation ske mellan potentiella anställda för att säkerställa att kunden känner sig bekväm med den som ska utföra dess kundtjänst. Fördelarna med att anlita företaget är bland annat att kundservice kan erbjudas på eventuellt obekväma tider, på ett främmande språk och av personer med utbildning inom just kundservice.

Frågor kring infrarött ljus i bastun

Hur fungerar infrarött ljus för bastu?
Vid installation sätts paneler upp på väggarna som skapar infrarött ljus. I kontakt med levande material skapas värme. På detta sätt upplevs en starkare värme än temperaturen i luften. Med infrarött ljus för bastu blir luften ca 50 – 60 grader även om det, som nämnts, upplevs varmare.

Är det farligt med infraröd bastu?
Nej, infrarött ljus är inte farligt. Det har under lång tid används till exempelvis vid uppvärmning på altaner och verandor. Det har även används i vissa medicinska syften.

Kan infraröda paneler installeras i en vanlig bastu?
Ja, på detta sätt kan man själv välja om vanligt bastubad eller infraröd bastu ska användas. Många väljer att installera infrarött ljus för bastu i en redan befintlig bastu. Därefter tar man bort det gamla aggregatet och får en enklare funktion och behagligare värme.

Vad gör att värmen blir ”jämnare”?
Värmen skapas och fördelas i bastun på två helt olika sätt. Med ett aggregat skapas värmen i aggregatet och sprids därifrån i rummet. Varm luft stiger vilket innebär att det är varmare högst upp och kyligare längre ner. Infrarött ljus skapar värme direkt på huden, eller annat levande material. Med paneler runt om på väggarna kommer därmed samma värme upplevas var än i bastun som personen sitter. Det blir därmed en jämnare värme.

Vilken bastu går snabbast att värma upp?
Önskas en bastu som ska kunna värmas upp snabbt är valet enkelt. Ett aggregat tar 20 – 30 minuter (beroende på dess effekt) medan infrarött ljus för bastu tar två-tre minuter. Det handlar bara om att strålningen ska komma upp i full effekt och att personerna ska ”värmas upp”.

Måste de installeras i ett våtrum?
Nej, en av de stora fördelarna är att infrarött ljus kan användas i vilket rum som helst. Enklare, och mindre, paneler används exempelvis på uteserveringar och verandor för att snabbt skapa en behaglig temperatur.

Vad kostar installation av infrabastu?
Kostnaden för att installera paneler beror främst på hur många paneler som behövs, dvs hur stor bastu som används. Dessutom hur den är byggd. Med raka väggar och plana ytor blir det lättar att få strålningen att täcka hela utrymmet. I annat fall behövs kompletterande plattor för att alla mindre vinklar ska täckas.

Häftiga upplevelser med Virtual Reality

Att ge sig iväg på uppdrag i ett virtuellt landskap är en rolig och häftig upplevelse som passar perfekt vid svensexa, möhippa, barnkalas eller en rolig kväll med kompisgänget. En VR arena som finns i Stockholm erbjuder flera olika paket för en rolig och spännande upplevelse – kanske det närmsta man kan komma att själv delta i ett TV- eller datorspel.

Vad är en VR arena?

VR, eller Vitrual Reality, är något som bara dagens moderna teknik kan erbjuda. Kanske har du provat ett par VR-glasögon någon gång? I en VR arena bär man just sådana men även annan utrustning, så som ryggsäckstator och trackers för händer och fötter. Utrustningen gör att man själv blir en livs levande karaktär i spelet och man kan både se och prata med övriga deltagare.

VREX i Stockholm

VREX är en VR arena i Stockholm och troligen en av landets främsta – och största. Här finns en spelyta på dryga 300 kvadratmeter och det finns olika paket att välja bland, så som Zombie Apocalypse och Skull adventure. Oavsett vad man väljer kan man vänta sig ett spännande virtuellt äventyr med olika hinder och mycket problemlösning.

Frågor och svar om VR Arena i Stockholm

För ett lyckat besök på en VR arena är det bra att komma någorlunda förberedd på vad som komma skall. Nedan kan du läsa om några vanliga frågor och svar som arenan i Stockholm har svarat på. Informationen kan givetvis skilja sig mellan olika arenor.

Finns en åldersgräns för att delta?

Ja, 9 års åldersgräns gäller för barn som besöker arenan själva men i förälders sällskap gäller 8 år. För spelet Zombie apocalypse gäller dock 11 års åldersgäns.

Hur ska man vara klädd?

Enkla och bekväma kläder är att föredra. Mjukbyxor eller jeans, en vanlig tröja och fotriktiga skor är bra val inför besöket. Undvik finkläder och högklackade skor.

Kan man ha glasögon på sig under spelets gång?
Det går bra att ha vanliga glasögon under VR-glasögonen, förutsatt att dom får plats. Har du stora bågar kan linser vara ett bättre alternativ.

Hur länge får man spela?
Ca 20 minuter av besöket utförs av aktiv speltid. Räkna dock med att hela upplevlesen tar mellan 45–60 minuter – för att få veta hur spelet går till samt för att prova ut och ta å sig utrustningen.

Varför försäkringsrätt är viktigt

Varför försäkringsrätt är viktigt

För dig som är kund hos ett försäkringsbolag är försäkringsrätten viktig och relevant dels när du tecknar försäkringar, och under deras giltighetstid, men särskilt relevant blir försäkringsrätten om du får ett felaktigt beslut om ersättning emot dig. Om du istället företräder ett försäkringsbolag är försäkringsrätten något som reglerar ditt dagliga arbete, men återigen blir lagtolkningen extra intressant när en kund ansöker om ersättning, och utfallet av ansökan inte är helt tydligt. Försäkringsrätten är alltså det som styr förhållandet mellan försäkringsbolagen och deras kunder, och reglerar att de avtal som sluts är lagliga och gynnsamma för båda parter. Nedan ger vi lite grundläggande information och för djupare information rekommenderar vi den här sidan.

3 saker du inte visste om försäkringsrätt

  • Försäkringsrätt är en del av den s.k. civilrätten, vilket är den del av Sveriges lag som reglerar privatpersoners rättigheter och skyldigheter både gentemot andra privatpersoner, men också mot företag och organisationer. Civilrätt är alltså ett väldigt omfattande ämne, så många juristbolag har särskilda nischer inom civilrätten för att kunna skapa sig en skarp expertis. 
  • När du som försäkringstagare söker ersättning för skada, sjukdom eller dylikt är det inte helt ovanligt att försäkringsbolagen försöker pruta ner beloppet du vill ha utbetalat. Eller i värsta fall att de helt nekar dig utbetalning i ärendet. Men om de gör så på felaktiga grunder finns det lagar som skyddar dig som försäkringstagare, och dessa sammanfattas som försäkringsrätt.
  • I vissa sammanhang kategoriseras både skadeståndsrätt och försäkringsrätt under ett paraplybegrepp: ersättningsrätt.

Tänk på detta när du söker stöd inom försäkringsrätt

När du ska hitta rätt företrädare inom försäkringsrätt bör du välja en erfaren juristfirma som specialiserar sig inom just försäkringsrätt eller ersättningsrätt. Då vet du att du kommer få den bästa möjliga hjälpen i ditt ärende. Om du har fått ett felaktigt beslut från ditt försäkringsbolag är det väldigt viktigt att du bestrider det, även om det kan verka skrämmande att starta en juridisk process mot ett försäkringsbolag. Med en försäkringsrättslig jurist på din sida kommer din process att ha större chanser att leda till rätt ersättning för dig.

Hitta redovisningsbyrån som passar för dig

Hitta redovisningsbyrån som passar för dig

Den som driver en liten verksamhet klarar ofta av att sköta allt som har med bokföring och redovisning att göra helt på egen hand. Börjar företaget däremot att växa kan det vara dags att anlita en redovisningsbyrå som kan hjälp till. För att hitta en som passar för det egna behov krävs en del jobb – men för att verkligen hitta rätt är det värt varenda sekund.

Lokalt eller på distans

I dagens digitala samhälle finns goda möjligheter att anlita och samarbeta med en redovisningsbyrå på distans. Kanske har du hört talas om en byrå i en annan stad som du gärna vill prova och i så fall är det som sagt ofta fullt möjligt. Men fundera över vad som egentligen är bäst.

Det kan finnas många fördelar med att välja en byrå som finns lokalt, eller åtminstone i närheten. Möjligheten till personliga möten kan kännas tryggt för båda parter och dessutom är det oftast enklare om man har nära till varandra.

Vilka tjänster erbjuds?

När du behöver anlita en redovisningsbyrå bör du givetvis också fundera på vilka tjänster du har ett behov av och sedan se vilka byråer som erbjuder just dessa. Kanske saknas någon tjänst du efterfrågar hos en byrå du gillar och då måste du troligen leta vidare.

Dina behov och tjänsteutbudet måste matcha och även om dom flesta byråer erbjuder liknande tjänster så kan det ibland skilja sig en aning.

Andra viktiga punkter

Andra saker att fundera på och kolla upp för att hitta rätt redovisningsbyrå är hur dom arbetar. Vad händer till exempel om din konsult blir sjuk eller frånvarande av någon anledning?  Vad kan dom erbjuda dig som är unikt jämfört med andra byråer? Ställ många frågor och försäkra dig om att allt känns helt rätt och tryggt innan du bestämmer dig.

Lita på magkänslan

När du anlitar en redovisningsbyrå kommer du troligen få en personlig konsult som ansvarar för just ditt företag. Innan man fattar sitt slutgiltiga beslut är det därför bra att höra vad magkänslan har att säga. Känner du förtroende för både byrån och den person som kommer vara ansvarig?

Tror du att kommunikationen kommer fungera mellan er och kommer du kunna säga precis vad du tycker och tänker? Lita på magkänslan när du väljer redovisningsbyrå – det kommer troligen ge ett strålande samarbete.

Vill du ha fler tips, besök www.redovisningsbyrån.nu.