Arboristens kunskap och syfte

Arboristens kunskap och syfte

En arborist (från latinets ”arbor” som betyder träd) jobbar med allt som har med träd att göra, de är helt enkelt experter på träd. Ibland kallas arborister också för trädvårdare. I Stockholm finns det ett stort utbud av arborister som gör allt från trädfällning och sektionsfällning till stubbfräsning och som även forslar bort de träd som har blivit fällda.

Hur jobbar en arborist i Stockholm? 

En arborists uppgift är att försäkra sig om att träden är säkra och friska. De får inte utgöra en säkerhetsrisk vilket kan vara fallet om trädet inte står stadigt i jorden och håller på och faller ned. Ett nedfallet träd kan skada både människor och egendom så man ska alltid fälla ett träd som håller på att ramla. En arborist i Stockholm ska också vårda och beskära träden och se till att träden är vackra att se på. De utför även kronrensningar, det innebär att man beskär trädets grenar för att bli av med skadade och sjuka grenar. Ibland vill kunden att trädet beskärs för att man ska få in mer sol i trädgården. I vissa fall behöver arboristen klättra upp i ett träd för att kunna studera om det finns röta i stammen eller grenarna.

Trädkonsulter 

Det tar flera år att utbilda sig till arborist i Stockholm. Efter avklarad utbildning så kan man utföra så kallade konsultuppdrag där man ger råd om hur träd ska skötas på bästa sätt. Det kan handla om vilken typ av gödsel som ett visst träd behöver eller vilken sorts träd som lämpar sig bäst i just din trädgård. I Stockholm trivs inte samma typ av träd som till exempel längre söder ut. En arborist kan också ge utbildningar i hur man bekämpar skadedjur och trädsjukdomar. Om du skulle råka ut för ett sjukt träd så kan en arborist sätta upp en vårdplan för att få ditt träd att må bättre.

När bör jag kontakta en arborist? 

Det finns vissa varningstecken som man alltid bör hålla utkik efter om man har träd i sin trädgård. Om ett träd tappar ovanligt mycket grenar eller har en massa döda grenar så bör du kontakta en arborist. Har du råkat ut för en storm ska du också ringa en arborist som kan avgöra om det är några träd som behöver fällas. Svampar kan vara skadligt för dina träd så upptäcker du svampar bör du genast kontakta en av dessa experter.

Hur väljer jag min produktreklam

Hur väljer jag min produktreklam

Behöver ditt företag hjälp att hitta en större kundkrets? Vad gör jag för att mitt förtag får mer kunder? Ett alternativ är att jobba med profilreklam vilket är en effektiv metod att skapa positiva känslor kring ditt företag. Men det är viktigt att profilprodukten är genomtänkt så att kunden minns ditt företag positivt. Innan du skapar en profilprodukt till ditt företag är det viktigt att du funderar på vad du ska ha den till och inte beställa produkter ogenomtänkte. Att ha ogenomtänkta produkter till din profilreklam kan få en högre kostnad och en negativ syn på mitt företag.

Hur väljer jag min produktreklam

Du kan börja med att ställa dig frågor så som, ska produkten användas internt eller spridas till kunder? Vad tror du att kunder vill ha och vad uppskattar de? När du har svart på dessa frågor vet du bättre vilken produkt du ska välja.  Vilket kvalitet ska jag ha på produkten och vilken budget har jag för att producera produkter. Om du ska dela ut saker på ett event är det okej att ha pennor och godis som är billiga med din logo på. Men funderar du istället på att ge presenter till dina bästa kunder är det viktigt att produkten har ett syfte och är av bättre kvalité.

Din image är viktig

Idag är människor nästan immuna mot reklam och det finns massor av dålig profilreklam så som billiga kepsar med hotell logo och fula t-shirts utan passform. Dessa varor vill inte kunden ha och kommer säkerligen inte använda heller. Därför är det viktigt att man väljer att ha en viss kvalitet och att produkten stämmer överens med kundens uppfattning om ditt företag.

Vad ska jag tänka på när jag gör profilreklam och hur väljer jag en bra leverantör?

Det är viktigt att hitta en leverantör som jag kan lite på. Att börja med att kolla på tidigare produkter de har gjort kan vara en bra start. Är det tidigare produkterna fina, har de bra kvalité skulle jag använda dessa produkter? Vad har de för kostnad? Har jag råd att använda mig av dem och kommer de ge resultat till mitt företag?  Har leverantören hållbar utvecklingstänk? Eller gör de bara massprodukter som går direkt till soporna? Alla dessa frågar är viktiga att ställa sig innan man väljer leverantör. Det finns många aktörer på marknaden så är man inte säker på den första leverantören är det bättre att kolla på flera alternativ.

Att lära sig cykla – Balanscyklar

Att lära sig cykla - Balanscyklar

Minns du hur du lärde dig cykla? Det var säkerligen iallafall inte enkelt. Att lära sig cykla kan dock vara enkelt beroende på metod. Med hjälp av balanscyklar kan man lära sig cykla både snabbare och roligare. Glöm att behöva springa dag och och dag in med ditt barns cykel. Balanscyklar hjälper dina barn att hitta balansen först och sedan är det bara att trampa. Många hävdar att balanscyklar är det bästa sättet att lära sig cykla. Köp en till ditt barn nu!

Balanscyklar – lär dig cykla snabbare

Balanscyklar är som en vanlig barncykel förutom en sak. Balanscyklar har inga pedaler. För att ta sig fram med hjälp av balanscyklar sparkar sig barnet fram. På detta sätt kan barnen lära sig att hitta balanser. Springcyklar som balanscyklar också kallas sägs av många vara bäst i test. Det svåra med att lära sig cykla är balansen. Med hjälp av balanscyklar lär sig barnen på ett roligt sätt att hitta balansen så att de kan börja cykla snabbare. Det är säkrare då barnen med balanscyklar inte ramlar lika ofta. De sätter helt enkelt i fötterna och de vinglar till. Med lite övning kan de glida länge på sina balanscyklar.

Balanscyklar eller stödhjul – vad är bäst?

Många lär sig att cykla med hjälp av stödhjul. Det har vissa fördelar med balanscyklar har ännu fler. Du behöver inte ens köpa balanscyklar för att använda tekniken. Montera bara av pedalerna på en barncykel och så kan man börja öva. När ditt barn har balans kan man montera på pedalerna igen. Om barnen efter sina balanscyklar behöver hjälp att lära sig trampa kan man montera stödhjul. Med balanscyklar kan man få balans och styrning, med stödhjul att trampa och ta sig framåt själv. Sedan kombinerar man allt till ett och vips så cyklar dina barn!

Tips när du köper balanscyklar

När man köper balanscyklar finns det många saker att tänka på. Första är behovet av balanscyklar, kan du montera av pedalerna på en vanlig cykel? Sedan ska du kolla om de balanscyklar du kollar på har bra och säkert grepp. Kolla både på däckens tjocklek och på sadeln. Om barnet riskerar att halka är det farligt. Särskilt om balanscyklar ska användas på en gata där det passerar fordon. Kolla därför med återförsäljarna. Fråga om vilka balanscyklar som är säkrast. Det är det viktigaste när det kommer till kritan trots allt!

Kostnaden för att köpa ett larm

Kostnaden för att köpa ett larm

På sätt och vis är säkerhetsprodukter för hemmet inte särskilt billiga. Men vem har å andra sidan råd att förlora sina dyrbara värdesaker? Det är egentligen fel att försöka diskutera huruvida det är viktigt att skapa trygghet i sin bostad, eftersom du till varje pris bör försöka hålla din familj säker. Tryggheten väger alltid tyngre än kostnaden för densamma. Brottsligheten är på uppgång och därför är det idag helt nödvändigt att investera i ett larm.

Trots detta har bara en liten del av alla svenska hem ett larm installerat. Detta trots det faktum att antalet inbrott i Sverige har ökat med mer än 50 procent sedan 1996. Med tanke på att studier visar att ungefär 60% av landets inbrottstjuvar drar sig för att göra inbrott i bostäder med larmsystem, är det egentligen märkligt att inte fler svenskar låter installera ett sådant, speciellt när man enkelt kan beställa larm på till exempel larmkollen.se.

Dagens larm billigare än gårdagens

Kostnaden för inköpet av ett larmsystem kan vara en sak som avskräcker en del bostadsägare och hyresgäster. Men den genomsnittliga kostnaden för ett larmsystem är faktiskt betydligt lägre än kostnaden för de tillhörigheter som ofta stjäls i samband med inbrott. Och då har vi inte ens vägt in kostnaden för ett mänskligt liv, eftersom det som bekant är svårt att sätta en prislapp på människoliv.

Ett bra larm kostade tidigare femsiffriga belopp att köpa och få installerade. Men säkerhetsföretagen har hittat sätt att sänka kostnaden för larmsystem genom att minska den initiala kostnaden och introducera gör-det-själv-system på marknaden. Ett larmsystems initiala kostnad täcker vanligtvis utrustningen och installationen. Men om du inte har råd med denna kostnad, kan du ofta välja att debiteras månadsvis istället. De modeller som du själv kan installera gör det också möjligt för dig att själv installera utrustningen och därigenom även ta kontroll över enheten.

Du kan då välja vilka funktioner och tillbehör du känner att du har ett behov av. Om du vill ha ett fullfjädrad larm med massvis av funktioner, kan du köpa ett paket med många sensorer, flertalet säkerhetskameror och andra komponenter. Du som nöjer dig med ett enklare system kan istället köpa och installera ett mindre sofistikerat sådant.

Content management

Content management

Content management kallas på svenska för innehållshanteringssystem. Ett långt ord med en viktig betydelse. För dig som inte är programmerare kan det vara svårt att skapa en hemsida. Att skriva kod och få allt rätt för att hantera din websida är svårt och det är knöligt att göra ändringar. Med content management systems kan du enkelt gå in och redigera din hemsida. Det är enkelt och smidigt, vem som helst kan göra det! Du kan med content management spara mycket tid och sprida rätt information till dina kunder.

Vad är content management?

Content managent eller innehållshanteringssystem är ett typ av system. Detta system låter dig gå in på din hemsida och redigera den. Om du inte har råd att anlita en programmerare eller vill kunna fixa allt själv är detta något för dig! Med detta systemet kan du göra ändringar och redigera stavfel hur enkelt som helst. Du behöver inte skriva i kod eller känna till ett språk för att programmera i. Det enda som krävs är grundläggande kunskaper i att redigera ett dokument. Det är inte svårare än så! Innehållshanteringssystem eller content management underlättar för många företagare och anställda.

Olika typer av content management 

Det finns två olika typer av content management. Den ena är offline och kräver att du som ska redigera skriver i ett visst format. Det är enklare än om du hade behövt göra allt själv men fortfarande ett knöligt alternativ. Med content management offline måste du alltid ha tillgång till din dator om du ska göra någon ändring. Det är svårare och kräver också ett visst format. Det andra alternativet är på många sätt bättre. Om du har content management eller Innehållshanteringssystem online kan du redigera från vilken dator som helst i världen! Tänk dig att kunna låna en dator i Hong Kong och enkelt uppdatera din hemsida om du skulle vara i behov!

Fördelen med att ha content management

Det finns många fördelar med att skaffa content management system till sin websida. Ofta är det inte de som är allra mest tekniskt kunniga som sitter på all information. Ett företag tjänar på att vem som helst av de anställda när som helst ska kunna ändra på hemsidan. Det fungerar bara om det är lättillgängligt och lätthanterligt. Content management erbjuder båda och gör det lättare att hantera hemsidan. Vem som helst som kan hantera att jobba i ett dokument kan ändra hemsidan. Uppdaterad information gör både anställda och kunder nöjda!

Rätt emballage med stålband – för en säker transport

I den här texten berättar vi mer om hur du säkrar ditt gods med emballage och mer specifikt med stålband. Genom att säkra transporten med stålband försäkrar du dig om att transporten går bra och smidigt, utan att någonting skadas.

Stålband för att säkra din transport

Ditt gods utsätts för en hel del påfrestningar under en transport där det hanteras vid både lastning, omlastningar på terminaler och vid lossning. För att godset ska komma fram helt ska det emballeras för att tåla de olika påfrestningar som det kan utsättas för under en transport. Inom emballage menas att säkra godset med bland annat stålband. Stålband är tålig och starka och skyddar godset mot påfrestningarna som hände runder vägen. Det ska till exempel tåla att samlastas med annat gods och lasten ska kunna säkras enligt gällande regler inför transport. Paketgods hanteras på en sorteringsbana vilket innebär att godset måste vara emballerat för att klara hanteringen. Gods som ska transporteras på sjö eller med flyg är ofta utsatt för naturens krafter och bör förpackas och emballeras därefter och flyggods ska inför transport vara redo för lastning. Det här är bara några exempel på vilka påfrestningar godset utsätts för vid en transport och vid alla dessa exempel kan stålband användas.

Lastsäkring och pallsäkring med stålband

I normalfallet är det avsändaren som ska lastsäkra sitt gods enligt svenska regler eller motsvarande regler för utrikestransporter. Dessa regler gäller främst vid hellaster där chauffören ej närvarar vid lastning eller där chauffören endast är behjälplig på flaket. Avsändaren ansvarar för att godset är förpackat, stuvat och beskaffat på ett sådant sätt att det tål normal transporthantering och även att godset lastsäkras med hjälp av stålband. Reglerna för lastsäkring säger att lasten ska stuvas och säkras så att inga delar av lasten kan glida, tippa, rulla eller vandra. Man kan uppnå detta genom antingen låsning, förstängning, surrning med stålband eller en kombination av dessa åtgärder. Utöver den utrustningen för lastsäkring ska avsändaren ställa extra lastsäkringsutrustning till chaufförens förfogande. Normalt sett gäller ett stålband per flakmeter.

Även pallar ska säkras med stålband. Försöka packa pallen så att godset ligger innanför pallkanten. En vanlig skadeorsak vid normal godshantering är att godset ligger utanför kanten. Packa pallen även jämn på toppen om det är möjligt. Utstickande gods kan lättare skadas.  Säkra tungt och ostadigt gods mot pallen med stålband och lägg tyngdpunkten jämnt och lågt.

Hjälp med datorn för privatpersoner

Hjälp med datorn för privatpersoner

Idag är teknologin tagit över vår vardag. I varje del av vårt liv använder vi teknologi, utan att ens tänka på det. Men att förstå sig på teknologi kan vara svårt, man vill ju inte testa sig fram och råka förstöra något. Som tur är finns det personer som har utbildat sig inom IT och kan hjälpa dig. Vart du får den hjälpen och hur det går till berättar vi om i den här texten.

IT-support

Hjälp med IT brukar kallas IT-support. Det kan vara alla möjliga problem som måste lösas: Du råkade spilla vatten på datorn, en knapp fungerar inte, du har fått ett virus eller råkat radera en viktig fil. Hos IT-support kan du både få råd hur du ska göra och praktisk hjälp där de tittar på datorn och försöker laga den. Det beror på problemet om du behöver mekanisk hjälp eller om det är ett knapptryck på datorn som du själv kan göra. Råden som ges brukar vara tydliga så att du kan utföra dem själva utan problem samtidigt som du har en människa i telefon eller på chat. IT-supporten har utvecklats för att kunna hjälpa privatpersoner med datorn till exempel.

Vart ska man leta efter hjälp för datorn som privatperson?

Vart får du denna hjälp då? Det finns flera olika ställen du kan vända dig till. Det första du borde göra är att titta om du har en garanti på datorn där du köpte den. Om du har det, gå till den affären. De är skyldiga att ge dig hjälp antingen genom råd eller att laga datorn utan någon kostnad. Om problemet dock är någonting som inte har något att göra med datorns programvara, till exempel ett virus kan du inte använda dig av garantin. Här finns det virus-experter du kan vända dig till som hjälper dig i processen. De finns i generella support-företag, det vill säga företag som inte tillhör något datormärke, utan kan lite allt möjligt och generell IT-support. De vet hur man räddar en raderad hårddisk och tar hand om virus.

Ett annat tips är att kontakta företaget som producerat din dator. De borde ha koll på programvaran och vissa problem kan vara specifika för märket eller lösningsvägen är specifik för märket.

Hjälp med din dator om du är privatperson kan du få via telefon och chat på hemsidor. Om du dock behöver mer direkt hjälp och inte vill göra saker själv kan du gå till reala IT-support- företag som har lokaler och IT-experter som hjälper dig där.

Begagnade kontorsmöbler – billigt och bra

Begagnade kontorsmöbler – billigt och bra

Ska ni nyinreda på kontoret, eller behöver du bara en ny kontorsstol till arbetsrummet i ditt hem? Oavsett vilket är begagnade kontorsmöbler ett bra och ekonomiskt alternativ.

Vill ni hitta kontorsmöbler med hög kvalitet till låga priser? Då är begagnade kontorsmöbler ett smart alternativ. Nedan berättar vi varför! 

Köpa eller hyra

Om ni ska använda möblerna under lång tid är det mest ekonomiska att köpa begagnade kontorsmöbler. Men kanske behöver ni bara möblerna tillfälligt, eller så vet ni inte hur länge ni kommer att behöva dem. Då kan ett bra alternativ vara att hyra begagnade kontorsmöbler. Det praktiska är att om ni hyr kontorsmöbler och sedan bestämmer er för att ni behöver dem mer permanent, kan ni köpa ut möblerna (för ett billigare pris än originalpriset, beroende på hur lång tid ni har hyrt dem) och behålla dem på ert kontor. Så slipper ni krångel med en ny ommöblering.

Arbetsplats eller privatperson

Fördelarna med att köpa begagnade kontorsmöbler gäller både för privatpersoner och för arbetsplatser. Självklart blir den totala skillnaden större när man byter ut möblerna på ett kontor, men för en fattig student som behöver en bekväm kontorsstol kan det vara en stor kostnad att köpa nytt. Då är begagnade kontorsmöbler ett perfekt alternativ. Beroende på om du vill ha enstaka möbler eller om du ska inreda ett helt kontor kan du leta i olika slags affärer. För privatpersoner finns många små affärer med begagnade möbler med unik stil, och för kontoren finns återförsäljare som säljer begagnade kontorsmöbler i stora kvantiteter. Det finns alltså något för alla.

En enkel affär

Oavsett vad din stil och prisklass är, garanterar vi att du kan hitta det du behöver när du letar efter begagnade kontorsmöbler. Du kan dels leta bland de många återförsäljarna på internet, och dels i de små affärer eller stora lokaler där begagnade kontorsmöbler säljs. Du bestämmer själv vad du föredrar. När du sedan bestämt dig för vilka möbler du vill ha, kan du välja om du vill ha dem i just de skick de befinner sig i, eller om du vill att de ska renoveras, ändras eller målas om för att passa just dina behov och förväntningar. När allt är klart fraktas möblerna till ert kontor eller till ditt hem.

Att köpa begagnade kontorsmöbler är inte bara bra för din ekonomi, det är bra för miljön också. Så tveka inte att leta bland det stora utbudet av begagnade kontorsmöbler nästa gång!

Certifieringar och tillstånd av larm: Vad ska du tänka på?

Certifieringar och tillstånd av larm: Vad ska du tänka på?

Det är extremt lätt att hitta laglydiga larmleverantörer med rätt kunskaper kring hemlarm. Men det krävs mer jobb att hitta den som är rätt för dig, som exempelvis inte låser in dig i ofördelaktiga avtal och skapar onödigt höga kostnader. Intresset för larm ökar snabbt och stadigt i Sverige. Det är till största delen bra för dig som konsument eftersom ökad konkurrens tvingar leverantörerna att bli vassare i sina erbjudanden. Men det innebär också att det förekommer aktörer som snarast kan betraktas som lycksökare och som inte alltid håller vad de lovar mot dig som kund. Dem vill du förstås undvika. Det vill också branschen att du ska göra och även polisen eftersom det här i hög grad handlar om skydd mot brott. Därför finns det dels krav som larminstallatörer måste uppfylla för att få starta och driva en verksamhet, dels en mängd certifieringar som bland annat försäkringsbolag kräver ska finnas för att de ska betrakta en larmanläggning som godkänd. I den här texten berättar vi mer om certifieringar och tillstånd av larm.

Polistillstånd vs andra certifikat

Vad innebär då de här olika kraven från samhället och andra aktörer? Det är faktiskt inte så svårt att få ett polistillstånd. Det handlar faktiskt bara om några grundläggande krav på larmcentralen kring laglydighet: Man får inte vara kriminellt belastad. Dessutom ska man kunna intyga att man har rätt kunskaper för att driva ett larmföretag. För att få tillstånd krävs också att personen som söker tillstånd tidigare inte har drivit bolag i konkurs. Däremot ställs inga krav på bolagets finanser. Med andra ord säger polistillståndet egentligen inte mycket om hur bra leverantören är.

På grund av att polistillståndet är så lätt att få och inte säger mycket om larmet och leverantören finns det olika certifikat som säger mycket mer om larmet. Det är Svenska Stöldskyddsföreningen (SSF) som utfärdar normerna som ligger till grund för de certifikat som larmföretag och personer som arbetar som larminstallatörer kan erhålla. I grunden handlar det om EU-gemensamma normer med svenska anpassningar. De normer de sätter upp täcker hela kedjan, från själva larmutrustningen till larmcentralen som tar emot larm. När det gäller larminstallatörer handlar det dels om kunskaper hos enskilda personer som ska utföra installationer, dels om hur företag arbetar med kvalitet och hantering av information. En larminstallatör som är certifierad enligt de normer som EU och SSF har satt upp måste till att börja med använda utrustning och material som är, certifierade. Dessutom måste deras installatörer vara certifierade.

Läs mer om säkerhetstips och hur ett hemlarm kan skydda din villa eller lägenhet mot inbrott.

Flyttstädning i Stockholm för dig som flyttar in

Flyttstädning i Stockholm för dig som flyttar in

Om du har tur nog att få tillgång till din nya bostad några dagar innan flyttfirman anländer med ditt bohag, har du ett utmärkt tillfälle att städa bostaden ordentligt innan den fylls med flyttkartonger. Även om du flyttar in i ett hem som redan har städats bör du förmodligen gå igenom bostaden för att säkerställa att den är ren. Du vet inte hur många bakterier som dröjer sig kvar i bostaden trots att du inte kan se dem. Du kan med fördel anlita en städfirma som utför flyttstädning i Stockholm för att vara helt säker på att din nya bostad är ordentligt städad när du flyttar in i den.

När du flyttar till eller inom Stockholm är det sannolikt så att du flyttar in i samma veva som någon annan flyttar ut, vilket kan göra saker och ting ganska kaotiskt. När dina flyttkartonger och möbler har anlänt och flyttfirmans personal har lämnat platsen kan du därför känna dig överväldigad. Var ska du egentligen börja? Du kan antingen beställa flyttstädning i Stockholm eller själv utföra städningen.

Börja din flyttstädning i Stockholm i badrummet

Vissa hävdar att du bör börja i köket, men det är inte dags riktigt än att packa upp espressomaskinen. Du bör istället fokusera på det smutsiga badrummet. Det enda undantaget från denna regel är om du har mat som omgående behöver läggas in i kyl eller frys. Om så är fallet bör du börja med att rengöra frysen och kylskåpet och därefter börja städa badrummet. Det kan vara lockande att ta badkaret eller duschen vid ett senare tillfälle, men din energinivå kommer till slut vara så pass låg att allt du kan tänka på är att ta en dusch och gå och lägga dig. Därför bör du börja med att rengöra hela badrummet.

Efter badrummet är det dags att städa köket, för att du ska kunna laga mat och avnjuta en god måltid i ett rent och fräscht utrymme. Om du inte redan har rengjort kyl och frys bör du börja med detta. Om du har tur är ugnen självrengörande. Glöm inte att rengöra vasken samt alla bänkskivor och handtag.