Behöriga elektriker i Jönköping

Behöriga elektriker i Jönköping

Oavsett om du behöver hjälp med att installera en ny tvättmaskin, eller om du bygger om hemma och behöver dra el i väggarna, behöver du anlita en behörig elektriker. Men innan du tar upp luren och ringer upp en firma finns det ett par saker som är bra att känna till samt att tänka på. Något av det första du bör göra är att kolla upp flera olika firmor och elektriker. Om du tar första bästa som kommer upp på Google finns risken att denne hantverkare inte alls är lämpad för det jobb du behöver hjälp med. Se till att kontrollera behörighet och auktorisering samt läs igenom tidigare kundomdömen. Även priset är viktigt att kolla på. Det är inte alltid den dyraste firman är den bästa, och vice versa.

Viktigt med behörighet

När du anlitar en elektriker i Jönköping är det viktigt att du kontrollerar behörigheten. Detta kan göra hos Elsäkerhetsverket. Här kan du kolla upp om elektrikern är auktoriserad inom sitt område. Om du inte kollar upp behörigheten och det sedan visar sig att elektrikern inte alls är auktoriserad, är det inte säkert att din försäkring täcker eventuella misstag. Och när det kommer till elektricitet vill du förmodligen inte att något ska vara fel utfört.

Använd rot

Rot-avdraget är ett kostnadsavdrag som privatpersoner får använda sig av. Med hjälp av detta avdrag kan du få ner priset och kostnaden för själva arbetsinsatsen när du anlitar hantverkare. Vanligtvis ligger timkostnaden på cirka 500 – 600 kronor för hantverkare, då är inte rot-avdraget inräknat.

Tyvärr är det många personer som blir missnöjda med de hantverkare som de anlitat. Så många som 10 000 svenskar skickar in klagomål till konsumentvägledare angående dåliga erfarenheter med hantverkare. Just därför är det viktigt att du vet vad du ska tänka på när du anlitar en elektriker i Jönköping. Här är en kortare lista på saker du bör ha i åtanke:

  • Jämför flera firmor
  • Kontrollera avtalet – pris, tid, samt eventuella tillägg
  • Kolla upp företaget hos Kronofogden samt Elsäkerhetsverket
  • Fråga firman vilka försäkringar de har, exempelvis villaförsäkring
  • Gå in hos Råd & Röns hemsida för att försäkra dig om att firman inte finns med på Svarta Listan (företag som ej följer Allmänna reklamationsnämndens beslut hamnar här)

Ny vattenautomat

Visste du att vi människor behöver få i oss cirka en och en halv till två liter vatten om dagen? Under extra varma sommardagar eller om man tränat intensivt kan kroppen behöva så mycket som fyra liter vätska under endast en dag. Dock är det oerhört lätt att glömma bort att ta sig ett glas vatten, särskilt om man inte är törstig. Genom att installera en vattenautomat hemma eller på jobbet blir det en naturlig del av dagsrutinen. Varje gång du går förbi vattenautomaten kan du ha som vana att hälla upp ett glas vatten och svepa. På arbetsplatser brukar det vara mycket uppskattat med en vattenautomat, precis som att personalen uppskattar kaffebryggare.

Olika sorters vattenautomater

Beroende på vilka preferenser du har gällande ditt dricksvatten finns det olika typer av vattenautomater. Vissa är enkla och liknas mer vid en vattenbehållare med kran. Andra sorter är mer avancerade med både kallt och hett vatten i samma maskin. Vissa vattenautomater kan även göra vattnet kolsyrat. Kanske är det lättare för dig att få i dig vätska om du tycker vattnet smakar bättre?

För dig som är inköpsansvarig på ett företag kan det vara bra att överväga att köpa in en vattenautomat. Att personalen får i sig tillräckligt med vätska är otroligt viktigt för att undvika irritation, huvudvärk och trötthet. Särskilt under sommarmånaderna när kontorslandskap tenderar att bli väldigt varma är det viktigt att påminna sin personal om att dricka vatten. Installera en vattenautomat intill kaffeautomaten så blir det naturligt att ta sig ett glas när man går förbi. Ett annat bra sätt kan vara att placera en i en korridor där många personer passerar mellan möten eller kontorslandskap.

Många verksamheter

En vattenautomat har sin givna plats inom en rad olika verksamheter. Förutom på kontor är det utmärkt att installera en vattenautomat i skolmatsalen, i kommunhuset eller på ungdomsgården. Även för en del restauranger eller cateringverksamheter kan detta vara ett stiligt sätt att låta gäster ta för sig under sitt besök. Det finns flera varianter, storlekar och funktioner och med andra ord även olika prisklasser för dessa vattenautomater. Du kan garanterat hitta en sort som passar just din verksamhet perfekt.

Därför ska du utbilda ditt ledarskap

I princip vem som helst kan vara en ledare om man bara har dom rätta verktygen, och genom att utbilda ditt ledarskap är också chansen stor att du skapar större framgång inom den verksamhet du arbetar. Det finns flertalet utbildningar som riktar sig till den som vill utvecklas på området och det för många fördelar med sig, både för dig som person och för hela ditt lag.

Utvecklas som människa

Genom att utbilda ditt ledarskap kommer du förmodligen även att utvecklas som människa på flera olika plan. Du får en tydlig bild över vilka som är dina starka och svaga sidor, hur du ska använda dessa på bästa sätt, samt hur du kan vara rakryggad men ändå tillmötesgående på samma gång. Du får möjlighet att förbättra dina svagheter för att istället kunna använda dom till något bra, och insikterna om dig själv kommer att stärkas.

Få ett starkare lag

Med en stark ledare kommer också ett starkt lag. Att vara chef eller ledare inom en verksamhet är inte alltid det lättaste eftersom många olika viljor ska komma överens och samsas. Att utbilda ditt ledarskap kommer ge positiv effekt både på dig själv men också på gruppen du arbetar med, för att tillsammans nå den framgång som eftersträvas. Du blir tydlig i din kommunikation och får hjälp att utveckla din egen ledarstil.

Klara av konflikter

Att konflikter uppstår då och då är nästintill oundvikligt och det är därför viktigt att veta hur man ska hantera dessa. Som ledare behöver man kunna hantera konflikter mellan sig själv och andra, men även när medarbetare kommer i konflikt med varandra. Genom att utveckla ditt ledarskap får du bra verktyg för konflikthantering där du får lära dig hur man reder ut oklarheter på ett pedagogiskt vis.

Hur gör man?

Vill du utbilda ditt ledarskap finns det massvis med kurser att gå, både för nuvarande och blivande ledare. Den här typen av utbildningar finns i hela landet men det finns också möjlighet att läsa onlinebaserade kurser för den som föredrar det. Det finns kurser både med kortare upplägg på ett par dagar och dom som varar i flera veckor. Vilken man ska välja beror såklart på vad man är ute efter, och ett bra tips är att söka på nätet efter något som känns passande för just din situation.

Bevilja pengar utan inkomst

Samtliga banker måste göra en kreditbedömning innan de beviljar ett lån. Detta för att säkerställa sig att låntagaren ska kunna återbetala lånet. I låneansökan anger du vilken inkomst du har och om du anger att du inte har någon inkomst alls bör inte kreditgivaren heller ge ett lån.

Visa upp inkomstbevis

På en kreditupplysning framgår föregående års deklarerade inkomst. Om du inte hade någon inkomst då kommer detta alltså framgå när banken gör en kreditbedömning. Därmed kan banken tro att du försöker låna pengar utan inkomst vilket innebär att du inte har någon inkomst att betala lånet med. Men samtidigt kan ju mycket hänt på ett år. Du kan fått ett nytt jobb och högre lön. Kanske har du en mycket god betalningsförmåga. För att bevisa detta kan du ha med dig lönespecifikationer och bankutdrag när du pratar med banken. Visa även anställningsbevis eller annat som påvisar att du har en anställning.

Går att låna med bidrag

Kom ihåg att inkomst inte måste vara pengar som betalas ut i lön. Det kan lika gärna vara A-kassa eller andra bidrag. Eftersom den totala inkomsten i dessa fall blir låg är det framförallt så kallade snabblån som kan tecknas. Här är beloppen små och kraven låga. Men samtidigt är dessa lån betydligt dyrare än andra låneformer.

Lån med medsökande

Andra alternativet att låna pengar utan inkomst är att ha en medsökande till lånet. Det är därmed en person som åtar sig att kunna betala tillbaka hela lånet. Om du exempelvis inte har någon inkomst men har stort kapital låst i aktier och andra värdepapper kan det vara svårt att få låna pengar. Detta eftersom banken primärt tittar på inkomsten för att avgöra personens kommande betalningsförmåga. Men en vän kan i detta fall ställa upp som medsökande eftersom vännen vet att du har tillgång till kapital som i värsta fall kan säljas om du inte kan betala lånet. På så vis är vännen säker på att lånet kommer att betalas så att inte hela skulden hamnar på honom eller henne. Som medlåntagare åtar man sig nämligen att betala hela skulden i det fall som huvudlåntagaren inte betalar den. Går det att låna utan pengar utan inkomst? Både ja och nej. Det beror även på andra ekonomiska förutsättningar.

Flyttstädning var mest eftertraktade rut-tjänsten 2018

Antalet personer som väljer att köpa så kallade RUT-tjänster ökar varje år. Den tjänst som efterfrågades mest under 2018 var flyttstädning. I alla fall om man utgår från de förfrågningar som en av de större offerttjänsterna fick under detta år. Delvis kan detta även spegla de stora prisskillnader som finns på tjänsten.

I Stockholm finns den kommun i landet som mest använder RUT- och ROTavdrag. Samtidigt kan utvecklingen i Stockholm spegla resterande del av landet. Här har antalet personer som valt köpa rot- och rut-tjänster ökat årligen sedan det infördes. Efter en minskning av ROT-bidraget till 30% har detta minskat något medan Rut fortfarande växer. En orsak kan vara att RUT nu innefattar fler tjänster och att många ser det som en självklar tjänst för att få ihop ett stressat livspussel.

Under 2018 var det totalt ca 966 000 personer som valde att använda RUT-avdraget. Med tanke på att ca 20% av befolkningen inte har möjlighet att använda avdraget blir det en stor andel som använt det. Det resulterade även i en ökning med drygt 8% från året innan.

Flyttstädning i toppen

En stor offerttjänst har sammanställt samtliga förfrågningar från 2018 och kommit fram att flyttstädning är den tjänst som flest vill ha offert på. Högst upp på listan kom just flyttstädning följt efter hemstädning, flytthjälp och fönsterputsning.

Samtidigt finns det undersökningar som påvisar att största andelen RUT-bidrag går till hemstädning och inte flyttstädning. Att det blir två olika resultat kan bero på att offerttjänsten har fokus främst på pris. Kanske är personer som vill beställa flyttstädning mer benägna att jämföra priser och söka billigaste lösningen mot de som vill ha hemstädning där man eventuellt kan vara mer noga med referenser m.m. Samtidigt har man hemstädning under längre period med flyttstädning bara beställs till ett enskilt tillfälle.

Att det lönar sig att jämföra är däremot mycket tydligt. En mindre jämförelse där fem stora städföretag som erbjuder flyttstädning i Stockholm ställdes mot varandra visade att lägsta priset var ca 1800 kr för en bostad på ca 75 kvadrat. Detta medan det dyraste priset var på 3000 kr. Nästan dubbelt så dyrt. Samtidigt är det viktigt att se på vad man får. Med allt större miljömedvetenhet kanske städföretag med tydlig miljöprofil premieras trots att de har högre priser.

Profilprodukter som hjälper dig skapa ett starkare varumärke

Varumärket är en viktig resurs som alla företag behöver vårda och stärka. Det är även ett abstrakt koncept som i princip går ut på att förknippa ett namn eller en symbol med vissa egenskaper. Varumärket forma hur målgruppen och även allmänheten uppfattar företaget. Hur förbättrar du varumärket med hjälp av profilprodukter?

Det är skillnad på gåva och gåva

Tänk på den senaste gången du besökte en mässa. När du gick från monter till monter fick du säkerligen ta del av flera gåvor om du ville. I många fall står de uppställda så att vem som helst kan plocka. Kanske tog du själv ett USB-minne och en fin penna ur en överfull skål. Vad säger detta om gåvan egentligen? I mina ögon förmedlar detta att gåvan är värdelös. I många fall handlar det inte heller om många kronor per gåva.

Varför ska du göra som alla andra? Ett bra tips är att göra det omvända. Kvalitet före kvantitet. Detta är inte alltid tillämpbart men med lite fantasi kan du ge dina kunder värdefulla gåvor som de både använder och tycker om. Självklart ska någon form av tryck finnas med där loggan visas upp på ett snyggt sätt.

Notera att en alltför dyr gåva kan ses som en muta, vilket är olagligt då det ger en snedvriden konkurrens. Däremot kan du lägga lite extra krut på att exempelvis presentera en produkt eller tjänst. Istället för att leverera i en vanlig låda, gör något speciellt utav det. Detta är verkligen inte det traditionella sättet att använda profilprodukter men det är ett sätt som särskiljer sig från andra.
En representationsgåva får ges bort så länge den inte är alltför dyr. Detta innefattar bland annat saker som biobiljetter, chokladaskar och även vinflaskor. En vinflaska kan inte nödvändigtvis profileras på ett enkelt sätt, speciellt om du vill ge bort ett gott vin. Däremot kan du profilera asken eller paketet som används för att ge bort gåvan. Ett enkelt vinställ som är profilerat är både roligt och användbart, speciellt om det ska vara en lite mer personlig gåva. Hitta passande produkter av profilreklam som passar din verksamhet redan idag.

Hitta hjälp med SEO i Stockholm

Hitta hjälp med SEO i Stockholm

För den som vill bedriva verksamhet nu för tiden är synlighet viktigt. Att ha en hemsida anses ofta som någonting självklart för att man skall kunna nå ut till den marknad man är intresserad av att intressera. När det kommer till synlighet på nätet är det inte bara fråga om SEO. Det gäller även att bestämma hur man vill jobba med utskick, kontakter och sociala medier. Sammantaget är det en ny marknad som utmanar traditionell media på flera sätt. Att hitta företag som erbjuder SEO i Stockholm är inte svårt. Det finns en uppsjö aktörer som alla har sina tjänster för att bidra till synlighet. Generellt finns det vissa faktorer som visat sig ge bättre effekt än andra. Det handlar till exempel om länkar, innehåll, struktur och funktion. Sökmotorerna jobbar med att visa bästa resultaten. För att anses vara bäst inom ett visst område behöver man ta fram en webbplats som är relevant! Hur mycket information man än kan erbjuda, är det viktigt att man kan presentera detta på ett sätt som mottagaren begriper. Om man inte lyckas med detta är det lätt hänt att man tappar ranking.

Detta företag jobbar med SEO i Stockholm. Under åren har de inhämtat kompetens som bidrar i deras arbete.

Rankingfaktorer

Länkar är kärnan i SEO på flera sätt. Att man har många länkar från olika hemsidor är en signal om att hemsidan är relevant för ett visst sökbegrepp. I kombination med bra och tydligt innehåll kan man på detta vis hitta vägen till marknaden och viktiga kunder. Värt att tänka på är att allt arbete inom SEO kräver tid för att nå effekt. Det är inte fråga om åtgärder som görs en gång för att sedan kunna förbises! Har man tiden att satsa på SEO kan man dock få bra och stor trafik under åratal framöver. Naturligtvis krävs dock en större ansträngning än om man köper synlighet där man får betala stort för viss effekt.

Organisk trafik är besök som kommer från sökning på nätet. Det handlar med andra ord inte om att någon klickar på en reklam man betalat för. Skillnaden i kostnad är enorm om man jämför ranking och reklam. Organisk trafik kostar ingenting utöver investeringarna i SEO. Det gör alternativet skalbart på ett annat sätt än reklam där man får betala för varje klick som utförs.

Hur sköter man om sina tandimplantat?

Hur sköter man om sina tandimplantat?

Orsakerna till att man behöver göra ett tandimplantat kan vara många. Vanliga orsaker är långt gången karies som skadat en eller flera tänder, eller att man har lidit fysiska skador i munnen. Tandimplantat är förvisso ett ganska dyrt ingrepp, när man jämför med att sätta in brygga eller protes, som är alternativen. Samtidigt får man dock som regel goda resultat, som håller livet ut. Här kan du läsa om nöjda kunder.

Vissa risker för komplikationer finns, men de är små. Dessutom kan man minimera riskerna på lång sikt själv, genom att sköta om sin munhygien ordentligt. Gör man det, är risken liten för inflammation, som annars ses som den största risken på lång sikt vid insättning av tandimplantat.

Bor du i en större stad som Malmö eller Stockholm till exempel, så har du ett stort urval av kliniker att välja mellan. I Stockholm har du troligtvis bäst utbud. Sedan privatiseringen har du som bor i en storstad säkerligen flera kliniker i ditt närområde, vilket gör att du kan välja och vraka bland de tandläkare som du tycker verkar skickligast och som ger dig bäst bemötande.

Men hur sköter man egentligen om sina tandimplantat, när man väl har fått dem?

Ha en god munhygien

Bland det viktigaste man kan göra är att helt enkelt hålla en god munhygien. Den främsta risken på lång sikt är att området kring ditt tandimplantat kan bli inflammerat. Risken för att så ska ske motverkas genom att till exempel vara noggrann med tandborstningen och att undvika rökning.

Borstning bör noggrant ske på implantatets samtliga sidor samt ned på det omgivande tandköttet. Använd en mjuk borste, som är skonsam mot munnen. Vidare bör du borsta med mellanrumsborstar för att försäkra dig om att matrester inte blir kvar. I värsta fall kan ett bakterieangrepp i tandköttsfickan leda till att käkbenet luckras upp och att ditt tandimplantat med det lossnar. I sådana fall är det läge att boka en tandläkartid, i större städer som till exempel Stockholm finns det flertalet som erbjuder akuttider för dylika ärenden.

Efter att du har gjort behandlingen kommer du att få all information du behöver av din tandläkare.

Presentera broschyrerna på rätt sätt

Som företagare är det viktigt att kunna presentera produktblad och broschyrer på rätt sätt. I butiker handlar det om att möta kundernas behov av efterfrågan på information exakt i köpögonblicket eller för att ge mer information till kommande köpbeslut. Att lägga stor vikt vid utseende och layout är alltså viktig men minst lika viktigt är det att presentera de olika broschyrerna på rätt sätt.

En väg är att ha broschyrställ precis vid den aktuella produkten. Om exempelvis köksgolv ska säljas finns en mängd olika golv att välja på. Det gäller både material, form och färg. Att ha exakt alla golv tillgängliga i butiken är inte möjligt och därmed finns fördelar att istället presentera dem i broschyrer som ”serverar” dessa till kunden via funktionella broschyrställ & broschyrhållare.

Det viktiga är därmed att kunden inte lämnar butiken tomhänt utan får med sig broschyrer och kataloger som ger inspiration och idéer om hur man ska gå vidare. Som företagare får man därmed fråga sig hur dessa presenteras och ges ut till kunden. Det finns exempelvis broschyrhållare som fästes på väggen likt tidningshållare. Dessa har 3 – 5 fack där broschyrerna placeras vilket gör att man ser titel på dem. Det är däremot inte det mest konverterande stället. Det brukar vara något mer tilltalande med broschyrhållare som vinklas något vilket tydligare lyfter fram tidningar och broschyrer och gör dem mer iögonfallande. Utöver det finns broschyrställ som står på en piedestal. Ett litet bord där exempelvis en stor katalog kan ligga öppen. Det brukar välkomna kunderna att stanna till och titta på de olika exemplen som presenteras. Under denna finns ett utrymme där fler kataloger kan placeras och som kunderna sedan kan ta exemplar från.

Tänk på att:

  • Lätt att se och nå
    Använd broschyrställen så att kunderna lätt ser och når de broschyrer och kataloger som ni vill förmedla. De bör därmed exempelvis finnas i närheten av de produkter som katalogerna handlar om.
  • Även vid utgången
    Allt för många kunder glömmer att ta med sig material från butiken innan de går ut. Finns det möjlighet att placera broschyrhållare vid utgången för att därmed påminna dem om att ta med sig?
  • Håll det aktuellt
    Att ha gamla kataloger som gör reklam för förra årets produkter är knappast ett sätt att stärka sitt varumärke. Se till att alltid har uppdaterat material.

Assistansersättning – så fungerar det

För den som har ett funktionshinder eller blir sjuk finns möjlighet att få assistansersättning från försäkringskassan. Ersättningen betalas ut per timme och du väljer själv om pengarna går till dig eller en assistanssamordnare. Ersättningen täcker de kostnader som finns i och med att du behöver stöd och hjälp i vardagen men den största delen går till att betala ut lön till de som är anställda. Låt säga att du behöver assistans och bor i Göteborg – hur går du till väga?

Ansök om ersättning

Om du har ett funktionshinder eller drabbas av en sjukdom som gör att du behöver stöd och hjälp i vardagen kan du ansöka om assistansersättning. Detta gör du hos försäkringskassan som sedan handlägger ditt ärende och fattar ett beslut. Om de har beslutat att du har rätt till assistans finns det två olika former beroende på vad beslutet säger.

Olika behov

För att bli beviljad assistans krävs att du har ett så kallat grundläggande behov. Det kan röra sig om saker som att klara av att klä av och på sig själv, ta hand om sin personliga hygien eller att kommunicera. Försäkringskassan avgör vilket behov av assistans du har och räknar ut hur många timmar i veckan du kan få ersättning för. Om behovet understiger 20 timmar i veckan får du assistans som Göteborg stad och kommun kommer att verkställa.

Om det däremot beslutas att ditt behov av assistans överstiger 20 timmar i veckan är det inte Göteborg stad som verkställer insatserna utan du kan välja fritt bland olika aktörer. Det finns många privata assistansbolag som förmedlar dessa tjänster och när du valt ut ett företag som känns bra för dig kommer de att sköta resten. Du anmäler hos försäkringskassan vilket företag du valt och assistansersättningen kommer betalas ut direkt till dem. Det innebär att företaget anställer personalen som ska jobba hos dig och sedan också betalar ut deras löner. Många andra administrativa arbetsuppgifter förekommer såklart också men det är inget som du själv behöver vara en del av.

En fungerande vardag

Tack vare assistans får du en bra och väl fungerande vardag trots att du kanske inte klarar av att sköta alla delar helt på egen hand. Du får hjälp och stöd av dina personliga assistenter som ser till att alla delar sköts på ett bra sätt, och du behöver inte känna dig begränsad för att du har en sjukdom eller ett funktionshinder.